Presentatie
METHODIEK 1: Creative brainstorm
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
Centrale onderzoeksvraag: Hoe kunnen we redactionele podcasts aantrekkelijker maken voor adverteerders, zodat het zowel voor hen als voor de podcastmakers rendabel wordt?
Om redactionele podcasts aantrekkelijker te maken, onderzoeken we de volgende vragen:
- Is de aantrekkingskracht van redactionele podcasts wel groter dan die van traditionele vormen als radio?
- Welke advertentievormen voor redactionele podcasts bieden de beste return on investment (ROI; de effectiviteit van hun reclame-inspanningen in podcasts) voor adverteerders
- Zijn metrics de doorslaggevende factor voor adverteerders om reclame te maken binnen redactionele podcasts?
- Welke redactionele podcast-metrics zijn het meest informatief en bruikbaar voor adverteerders?
METHODIEK 2: Stakeholder mapping
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
We hebben de voornaamste stakeholders geïdentificeerd, met als doel een helder kader te verschaffen voor toekomstig onderzoek. Deze stakeholders zijn zorgvuldig in kaart gebracht om inzicht te bieden in de relevante belanghebbenden. Het is van belang om de betrokkenheid van deze partijen te analyseren en hun belangen te begrijpen in het verdere verloop van het onderzoek. Onze belangrijkste stakeholders zijn: luisteraars en adverteerders.
METHODIEK 3: Action research
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
Door zelf naar redactionele podcasts te luisteren kregen we een duidelijk beeld hoe deze eruitzien. Hierdoor hebben we ook kennisgemaakt met enkele advertentievormen binnen podcasts.
METHODIEK 4: Literatuurstudie
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
Uit de creatieve brainstorm werden er enkele assumpties opgesteld over zowel adverteerders als luisteraars, deze werden gecontroleerd aan de hand van een literatuurstudie, zodat we een onderscheid konden maken tussen welke assumpties al onderzocht zijn en welke niet.
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Adverteerders geven de voorkeur aan metrische gegevens bij het beoordelen van reclamecampagnes. Toch blijft het meten van de effectiviteit van adverteren binnen podcasts een uitdaging, waardoor podcasts vaak nog worden vergeleken met andere advertentieplatformen. Het is echter belangrijk om op te merken dat podcasts een ideaal kanaal bieden om zich te richten op niches en doelgericht te adverteren.
METHODIEK 2: In-depth interview
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Wanneer mensen naar een podcast luisteren worden ze daarbij niet graag gestoord en hebben ze een specifieke context waarin ze luisteren. Het luisteren naar podcast gebeurt het vaakst via de grotere distributiekanalen.
- Adverteerders meten graag het succes van hun campagnes, en vergelijken dat succes over de verschillende formats heen.
METHODIEK 3: Experiment
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Het herhalen van advertenties is mogelijk, aangezien dit niet als storend wordt gezien door de luisteraars en herhaling werkt.
- Podcasts zorgen voor een verhoogde brandawareness en conversion.
METHODIEK 4: Literatuurstudie
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Podcast zitten in een snelle groei en zijn kostenefficiënt om in te adverteren.
- De populariteit van redactionele podcasts groeit, en de luisteraars ervan worden beschouwd als intensieve gebruikers.
METHODIEK 1: Lotus blossom
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Uit de lotus blossom oefening bleek dat het opbouwen van een community een significante meerwaarde kan bieden om de gebruikerservaring te verhogen. Dit kan worden gerealiseerd via chatgroepen, evenementen of andere methoden. Het is cruciaal dat de host een speciale rol hierin vervult en actief promotie maakt voor deze community.
- We kwamen tot de conclusie dat het belangrijk is een community te creëren om er zo voor te zorgen dat er meer interactiviteit kan geïntegreerd worden binnen De 7 podcast. Dit kan bijvoorbeeld aan de hand van wedstrijden waar prijzen te verdienen zijn. Momenteel is er nog geen personalisatie aanwezig binnen de rubriek podcasts op De Tijd app. Hier worden enkel de podcasts van De Tijd opgelijst met de mogelijkheid om deze te beluisteren. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om afleveringen op te slaan of verder te luisteren naar een eerder begonnen podcast. Er worden ook nog geen podcasts aanbevolen op basis van het luistertype van de luisteraar. Bovendien kan het belangrijk zijn om een community te ontwikkelen om zo ook de interactiviteit te verhogen. Hiervoor zouden we graag de luisteraars meer betrekken binnen de podcast.
METHODIEK 2: GPS-brainstormkit
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Uit deze brainstormoefeningen kwamen verschillende trends naar voren die ideeën opleverden die relevant zijn voor ons probleem. Zo dachten we aan pop-upmeldingen met een feedbackformulier of een quiz om meer interactie te bevorderen. Met de data die gegenereerd wordt door onze oplossing, is het ons doel de verschillende luistertypes in kaart te brengen, zodat er op die manier specifieke inhoud aanbevolen kan worden, met inachtneming van de privacy van de luisteraars.
METHODIEK 1: MoSCoW-analyse
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Om het concept van een “community-based app” verder te ontwikkelen, hebben we een architectuur ontworpen om te bepalen welke features het meest belangrijk waren. Dat deden we door in groepsverband een lijst te maken van functies die voortvloeien uit de design principles en die mogelijk in de app zouden kunnen verschijnen. Vervolgens hebben we die functies uitgetekend in een eerste versie van de app. We baseerden ons op de lay-out van De Tijd. Daarna werden alle features beoordeeld en opnieuw gerangschikt op basis van hun belangrijkheid via een MoSCoW-analyse, waarbij ze werden verdeeld in vier categorieën: Must have, Should have, Could have en Won’t have. Dat gaf ons duidelijkheid over welke functies essentieel zijn voor het succes van de app, en welke minder kritiek zijn, waardoor we het risico op ‘feature overload’ konden verminderen. De essentiële functies omvatten een discussieforum, inloggen via Spotify, recent beluisterde podcasts, voortzetting van het luisteren, favorietenbeheer, privacy- en toestemmingscontrole, en feedback- en verbeteringsmogelijkheden voor luisteraars.
METHODIEK 2: Wireframes
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Het integreren van de essentiële functies werd gedaan aan de hand van wireframing. Eerst werden die conceptueel ontworpen op Miro. Vervolgens werden ze verder uitgewerkt met behulp van screenshots van De Tijd in Figma. Die tonen hoe de verschillende functies, bepaald door de MoSCoW-analyse, efficiënt in de bestaande app zijn geïntegreerd. Daarnaast is er een prototype in Figma ontworpen voor een dashboard om de gegenereerde data uit de nieuwe functies overzichtelijk te presenteren. Die tonen hoe de verschillende functies, bepaald door de MoSCoW-analyse, efficiënt in de bestaande app zijn geïntegreerd. Daarnaast is er een prototype in Figma ontworpen voor een dashboard om de gegenereerde data uit de nieuwe functies overzichtelijk te presenteren. Dat dashboard biedt adverteerders inzicht in de prestaties van specifieke advertenties, zowel tijdens als na een campagne, en levert extra gegevens die Mediafin nog niet eerder had.
- De wireframe is terug te vinden bij documenten. https://www.figma.com/design/58SzkUU7FzEMMOBLQKIVyi/Mobile-App-Wireframe-(Community)?node-id=1-44&t=WRBXwCdWrLeXKsCE-1 (link wireframe)
METHODIEK 3: Interview
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- De wireframes werden getest aan de hand van een kort interview op 28 maart 2024 tijdens de ‘Job Market for Young Researchers’ in het Flanders Expo in Gent. Daar werden 18 medewerkers van de verschillende stands benaderd om feedback te geven op de eerste versie van ons prototype. Dat vormde het ideale testpubliek, aangezien er veel bedrijven aanwezig waren die aansluiten bij de doelgroep van De Zeven, een doelgroep die voornamelijk bestaat uit dertigers die een goed inkomen hebben. Op basis van de ontvangen feedback zijn de wireframes aangepast en vervolgens opnieuw getest, ditmaal bij de onderneming Trade Tracker in de Meet District in de Planet Group Arena (N=6). Daarnaast vroegen we ook nogmaals in onze omgeving naar fervente De Zeven luisteraars en legden ook bij hen nog een aantal tests af (N=7). Al onze insights zijn terug te vinden in het Excel-bestand 'Insights Stakeholders' bij onze documentatie.
METHODIEK 4: Survey
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Om de effectiviteit van het dashboard te evalueren, hebben we een enquête samengesteld om te onderzoeken of andere adverteerders en marketeers het dashboard als overzichtelijk beschouwen. De enquête werd verspreid via de LinkedIn-accounts van de teamleden en per e-mail verzonden naar adverteerders en experts die weer eerder hadden geraadpleegd over de variabelen en metrics in de podcastwereld, familieleden die actief zijn in de marketingwereld.
METHODIEK 1: Rapportering
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Het volledige rapport kan worden teruggevonden via deze link https://www.figma.com/proto/0RocPp8OXkoNPvjgYl5lp9/Eindrapport?page-id=0%3A1&node-id=23-18&viewport=-545%2C-1347%2C0.78&t=k0EeJPwlraFkuNwf-1&scaling=min-zoom&content-scaling=fixed