Challenge door Mediafin

Op welke manier kan de effectiviteit van redactionele podcasts voor adverteerders aangetoond worden door middel van een metrisch systeem?

Over deze challenge

In het streven naar een verhoogde levensvatbaarheid van podcasts en het creëren van kansen voor adverteerders binnen dit medium, staan we voor het uitdagende vraagstuk van het ontbreken van een gestandaardiseerd metrisch systeem. Dit systeem is cruciaal om adverteerders houvast te bieden over de effectiviteit van hun campagnes binnen podcasts, vooral gezien de terughoudendheid van adverteerders om in podcasts te adverteren zonder tastbaar bewijs.

Mediafin, met zijn redactionele podcasts zoals De Zeven en Le Brief, fungeert als onze challenger in dit onderzoek. Bij de podcast De Zeven worden naast pre-roll advertenties (advertenties voor de podcast begint) ook post-roll advertenties (aan het einde van de aflevering) ingezet om merken te promoten. Hoewel Mediafin momenteel een advertentiemodel hanteert waarbij adverteerders betalen voor promotietijd, is het nog niet bewezen dat dit de effectiefste advertentievorm is. Het bedrijf heeft momenteel alleen grip op bereikcijfers, terwijl andere cruciale metrics nog in het duister blijven. Deze onzekerheid belemmert niet alleen de adverteerders in het nemen van overtuigde beslissingen, maar het raakt ook de kern van de luisterervaring. Het behoud van luisteraars is immers van essentieel belang voor het succes van een podcast, en een gebrek aan inzicht in relevante metrics kan leiden tot een negatieve impact op het luisteraars bestand.

In het streven naar een oplossing willen we eerst de behoeften van zowel adverteerders als luisteraars in kaart brengen door middel van literatuurstudie en interviews. We richten ons specifiek op het vinden van de meest geschikte advertentievorm voor redactionele podcasts, waarbij we ook de meest overtuigende metrics identificeren die niet alleen adverteerders, maar ook luisteraars aanspreken. Dit proces zal ons helpen een empirisch onderbouwd metrisch systeem te ontwikkelen dat niet alleen de advertentie-effectiviteit aantoont, maar ook aansluit bij de gebruiken van de luisteraar.

Teamleden

  • Amber Aspeslagh
  • Aïssa Deceuninck
  • Quentin Delvaux
  • Maxine Dhuyvetter
  • Hélène Fonck
  • Joren Impe
  • Robbie Loosvelt
  • Eline Van Nespen
  • Marte Vanoverberghe
  • Luca Wuyts