Challenge door Laura.AI

Welke UX-elementen en communicatie-triggers zorgen ervoor dat werknemers de app effectief gaan gebruiken én meerdere malen per week blijven gebruiken (bv. notificaties, taalgebruik, timing, incentives)?

Fase 2

13/10/2025 - 15/12/2025

Doelstelling

Onderzoek naar gebruikersintentie, literatuur

Vraagstelling

Methodeplanning

Intention survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
Literatuurstudie
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling


Antwoorden

Fase 1

29/09/2025 - 13/10/2025

Doelstelling

In de eerste fase is het de bedoeling om kennis te maken met het team van Laura AI. Daarnaast peilen we naar onze rol als studenten en verfijnen we de onderzoeksvraag. Verder wordt er een plan van aanpak ontwikkeld voor de volgende weken en maanden.

Vraagstelling

  1. Wie zijn de stakeholders van Laura AI?
  2. Wat zijn de waarden van Laura AI?
  3. Wat is 'Laura' precies?
  4. Wat is onze rol als studenten?
  5. Kunnen we de onderzoeksvraag verfijnen?

Methodeplanning

Stakeholder mapping
  • Aantal respondenten: 11
  • Fase: Voorbereiding
Product/dienstbehoefte
  • Aantal respondenten: 11
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Plan van aanpak ontwikkelen

Volledig team

Plenaire presentatie 13/10 voorbereiden

Volledig team

METHODIEK 1: Stakeholder mapping
Aantal respondenten
11 Schatting
11 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Leren kennen en plaatsen van verschillende stakeholders: Grote impact, weinig kennis, macro: Overheidssubsidies Grote impact, veel kennis, macro: wetgeving Grote impact, veel kennis, Meso: psychologen, academische instellingen, sociale secretariaten, HR, Gemiddelde tot weinig impact, gemiddelde kennis, micro: werknemers
METHODIEK 2: Product/dienstbehoefte
Aantal respondenten
11 Schatting
11 Reëel
Belangrijkste resultaten

Antwoorden

1.

Zie boven; Werknemers, HR, overheid, Academische instellingen, sociale secretariaten, aankoopdiensten, werkgevers, team van Laura AI

2. Wat zijn de waarden van Laura AI?
3. Wat is 'Laura' precies?

Een voice first conversational AI oplossing met een tweeledige doelstelling: 1. Werknemers helpen bij stressgerelateerde gevoelens en taken 2. Werkgevers inzichten verschaffen over de situatie en gevoelens van werknemers.

4. Wat is onze rol als studenten?

Onderzoeken en inzichten verschaffen over design (zie onder)

5. Kunnen we de onderzoeksvraag verfijnen?

Hoewel de onderzoeksvraag al vrij specifiek geformuleerd is kunnen we twee delen onderscheiden:

1. Hoe zorgen we ervoor dat werknemers LauraAI vrijwillig adopteren?

2. Hoe zorgen we ervoor dat werknemers LauraAI na adoptie blijven gebruiken (retentie)?

Te onthouden voor op te leveren tangible:

Voice first