Challenge door VIERNULVIER

Hoe kan VIERNULVIER haar cultureel aanbod als Vlaams kunstencentrum strategisch positioneren en vernieuwen om relevant te blijven voor huidige en toekomstige jongeren, binnen een onzekere culturele, maatschappelijke en steeds digitalere context?

Fase 3

24/11/2025

Doelstelling

Na het samenbrengen van de trends en onzekerheden uit Fase 1 wordt er een eerste set scenario's uitgewerkt. Deze 4 toekomstbeelden dienen om een beeld te geven van hoe cultuurbeleving in 2045 zou kunnen worden georganiseerd en ervaren.

Vraagstelling

  1. Hoe zal cultuurbeleving in 2045 er mogelijks uitzien?

Methodeplanning

2x2 matrix (NOG AANPASSEN)
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data analyse

Taakverdeling


Volledig team

Antwoorden

Fase 2

13/10/2025 - 23/11/2025

Doelstelling

In deze fase worden er expertinterviews voorbereid en afgenomen met ongeveer 10 sleutelactoren uit de Vlaamse cultuursector. Tegelijkertijd doen we deskresearch om een zo breed mogelijk begrip te krijgen van de huidige Vlaamse cultuursector. Op het einde van deze fase hebben we een overzicht van de belangrijkste trends en onzekerheden.

Vraagstelling

  1. Wat zijn de belangrijkste trends en onzekerheden in de huidige Vlaamse cultuursector?

Methodeplanning

Desk Research
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling
Literatuurstudie
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling
Expert interview
  • Aantal respondenten: 11
  • Fase: Data verzameling
Environmental scanning
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling
PESTEL analysis
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Interview transcriptie en trendontdekking

Volledig team

Interview afname

Volledig team

Kader/constraints
  • Valerie Van Hoye
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
10 Schatting
11 Reëel
Belangrijkste resultaten

Antwoorden

Fase 1

29/09/2025 - 14/12/2025

Doelstelling

We verdelen de rollen binnen de groep en verkennen reeds de VIERNULVIER en de maatschappelijke achtergrond hierbij. We gaan op gesprek bij Franky en krijgen zo inzicht in de werking en visie van de organisatie, maar ook de problemen die ze ervaren. Op basis van die verworven inzichten en achtergrondinformatie stellen we de onderzoeksvraag op die we zullen beantwoorden aan de hand van onze analyse. Op die manier beschikken we over de juiste informatie om onze contactpersonen te selecteren en ons voor te bereiden op de expertinterviews. Vanaf deze fase bouwen we ook onze Community of Practice en Community of Service op. Aangezien hier steeds mensen kunnen bijkomen door te sneeuwballen, is deze fase doorgetrokken door het hele semester.

Vraagstelling

  1. Wat zijn de actuele uitdagingen en wat is de maatschappelijke achtergrond voor VIERNULVIER?
  2. Waarop moet de onderzoeksvraag van het onderzoek focussen om tot relevante inzichten te komen?
  3. Welke belanghebbenden hebben interesse in ons thema?

Methodeplanning

Verkennend gesprek met Franky en Ilse
  • Aantal respondenten: 2
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Informatie verwerven rond de organisatie en op bezoek bij VIERNULVIER

Volledig team

Antwoorden