Challenge door VIERNULVIER

Hoe kan VIERNULVIER haar cultureel aanbod als Vlaams kunstencentrum strategisch positioneren en vernieuwen om relevant te blijven voor huidige en toekomstige jongeren, binnen een onzekere culturele, maatschappelijke en steeds digitalere context?

Doelen

Opportunity pitch

We zullen het management van VIERNULVIER proberen overtuigen van nieuwe strategische opportuniteiten om het kunstencentrum toekomstbestendig te maken. Op basis van scenario-analyse zetten we mogelijke toekomstscenario’s om naar concrete kansen voor VIERNULVIER. De focus ligt op hoe het als kunstencentrum kan innoveren in programmering, digitalisering of publiekswerking om zijn maatschappelijke relevantie te versterken.

User requirement & validation briefing

We zullen de noden en verwachtingen van verschillende doelgroepen (vooral jongeren) in kaart brengen en op die manier richtlijnen voor ontwerp en implementatie van nieuwe communicatie-initiatieven formuleren. Aangezien VIERNULVIER nauwer aansluiting wil vinden bij een bepaald publiek, namelijk jongeren, is het belangrijk te begrijpen wat gebruikers vandaag verwachten van een cultuurhuis of kunstencentrum. Via deze briefing worden inzichten over doelgroepen, hun waarden, mediagebruik en participatiebehoeften samengebracht. Deze informatie kan de basis vormen voor ontwikkelaars of communicatieteams om nieuwe formats, platformen of belevingen te ontwerpen die inspelen op de veranderende culturele consumptiepatronen.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Scenario analysis
Methodiek 2
Expert interview
Methodiek 3
Desk Research
Methodiek 4
Environmental scanning
Methodiek 5
PESTEL analysis

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.