Challenge door Mediahuis

Hoe staan Vlaamse jongeren (18–30 jaar) tegenover hun nieuwsconsumptie en de rol van onafhankelijke journalistiek?

Over deze challenge

Mediahuis, een internationale mediagroep met Vlaamse roots, wil haar onafhankelijke journalistiek opnieuw relevant maken voor jongeren, met name GenZ. Hoewel Mediahuis sterk inzet op betrouwbare informatie en het bestrijden van nepnieuws, merkt ze dat jongeren steeds minder betrokken zijn bij traditionele nieuwsmedia. Ze halen hun informatie vaker van sociale mediaplatformen en influencers, waar snelheid, beleving en interactie primeren. Daarom lanceert Mediahuis deze challenge om te achterhalen hoe het jongeren beter kan begrijpen en bereiken. Ondanks eerdere inspanningen blijft immers onduidelijk welke vormen van content jongeren écht aanspreken en hoe zij het belang van betrouwbare journalistiek kunnen (her)waarderen.

Teamleden

  • Brikke Albert
  • Brian-Chun Degryze
  • Britt Foket
  • Jo Scheepers
  • Anouk Sempels
  • Mathijs Vlyminckx
  • Chakir Bentouhami