Challenge door VIERNULVIER

Hoe kan VIERNULVIER haar cultureel aanbod als Vlaams kunstencentrum strategisch positioneren en vernieuwen om relevant te blijven voor huidige en toekomstige jongeren, binnen een onzekere culturele, maatschappelijke en steeds digitalere context?

Over deze challenge

Lokale cultuurhuizen of kunstencentra zoals VIERNULVIER staan vandaag onder toenemende druk door ingrijpende maatschappelijke en culturele veranderingen. Jongeren richten zich steeds meer op globale cultuurconsumptie, waardoor de band met lokale initiatieven verzwakt. Tegelijk zorgen besparingen in de culturele sector en de groeiende invloed van internationale mediabedrijven voor bijkomende uitdagingen. Binnen deze context bevindt VIERNULVIER zich op een cruciaal kantelpunt: het cultuurhuis werkt aan een nieuw beleidsplan voor de komende zes jaar en zoekt naar manieren om zich toekomstgericht en veerkrachtig te positioneren. Onze focus ligt voornamelijk op de vraag hoe VIERNULVIER zich als lokaal kunstencentrum strategisch kan positioneren en innoveren om in een veranderende en onzekere culturele, maatschappelijke en digitale context toekomstbestendig te blijven voor huidige en toekomstige jongeren. Aan de hand van scenario-analyse trachten we antwoorden te formuleren op die vraag.



Teamleden

  • Léon De Timmerman
  • Flo Van Hove
  • Luna Pieters
  • Morgane Spanhove
  • Valerie Van Hoye
  • Ben Van Muylem