Challenge door Datanutsbedrijf

Hoe zetten we het Vlaams Datanutsbedrijf in de markt en welke opportuniteiten dienen zich daarvoor aan?

Fase 7

09/05/2022 - 29/05/2022

Doelstelling

Alhoewel het jammer is dat we de survey nog niet hebben kunnen bespreken in de vorige sprint is dit niet het einde van de wereld en nemen we deze mee naar deze sprint. Ondertussen proberen we overal voortgang te boeken betreffende het rapport, de tangible en de finale pitch. Dit zal dan ook de focus zijn van deze sprint, één grote voorbereiding voor de volgende plenaire en dan uiteindelijk de laatste presentatie met tussentijdse rapportering aan het DNB zelf.

We houden ook rekening met de examens van enkele groepsleden en plannen onze sprint rond hen. De analyse van de survey zal dan ook grotendeels door Mathias Maes worden gedaan.

Vraagstelling

  1. Welke verbanden en effecten kunnen we afleiden op basis van de nieuwe survey? (uit Sprint 6)
  2. Wat zijn noodzakelijke elementen die zeker deel moeten uitmaken van de tangible en hoe moet dit worden vertaald in iets tastbaar?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: 384
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Survey
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
Tangible
  • Matthis Veys
  • Robbe Vandewalle
  • Gilles Van Eecke
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
Rapport

  • Jonathan Maes
  • Kim Caljon
METHODIEK 1: Survey
Aantal respondenten
385 Schatting
385 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Wegens enkele problemen en vertragingen bij de analyse van de data zijn we er niet in geslaagd deze op tijd rond te krijgen. Hierdoor hebben we dus nog geen resultaten wat de survey betreft.

Antwoorden

1. Welke verbanden en effecten kunnen we afleiden op basis van de nieuwe survey? (uit Sprint 6)

Niet mogelijk

2. Wat zijn noodzakelijke elementen die zeker deel moeten uitmaken van de tangible en hoe moet dit worden vertaald in iets tastbaar?

De tangible moet de opzet kunnen zijn naar iets groters, een voorbeeld van wat er wel/niet kan of moet en iets praktisch zijn (focus op controle & transparantie, niet privacy, focus op overhead reduceren (naast geld besparen en ...), nadruk op de 4 values).

Fase 6

18/04/2022 - 08/05/2022

Doelstelling

Na Sprint 5 was het voor ons duidelijk welke richting we moeten opgaan.

De interviews leerden ons dat er naast de zorg ook interessante mogelijkheden zitten bij de transport- en rekruteringssector. Hier gaan we dus zeker en vast op inzetten aan de hand van meer interviews.

Verder is het ook de bedoeling om de wireframes die deze keer clickable zullen zijn (niet alleen afbeeldingen) uit te testen bij respondenten (in de Krook) om te kijken of er hier nog problemen mee zijn.

Tot slot ook het uitsturen van onze grote solid-readiness survey met een andere insteek, focus, vraagstelling en eventueel een voorbarige analyse aan het einde van de sprint.

Vraagstelling

  1. Welke verbanden en effecten kunnen we afleiden op basis van de nieuwe survey?
  2. Welke opportuniteiten kunnen we vinden in de transport- en rekruteringssector, welke pijnpunten gaan hiermee gepaard en is er overlap tussen de verschillende sectoren.
  3. Welke problemen brengen de wireframes met zich mee en waaraan ligt dat?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: 400
  • Fase: Data verzameling
Experiment
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling
In-depth interview
  • Aantal respondenten: 10
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Extra Survey
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
  • Kim Caljon
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
User Testing
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Chiara Verschueren
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
Interviews
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Robbe Vandewalle
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Kim Caljon
METHODIEK 1: Experiment
Aantal respondenten
20 Schatting
16 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • 2 stapsproces, verwoording kan voor verwarring zorgen, meer informatie nodig over wat de persoonlijke kluis is, meer gegevens terug te vinden onder uw gegevens. Algemeen positief ontvangen.
METHODIEK 2: Survey
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • dataverzameling aan het afwachten
METHODIEK 3: In-depth interview
Aantal respondenten
10 Schatting
8 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • sollicitatieprocedures zijn traag, mensen worden aangenomen ondanks dat ze niet de juiste kwalificaties hebben, buitenlandse certificaten moeilijk te controleren en veel data fraude

Antwoorden

1. Welke verbanden en effecten kunnen we afleiden op basis van de nieuwe survey?

De survey laat langer op zich wachten waardoor we hier dus nog geen idee van hebben.

2. Welke opportuniteiten kunnen we vinden in de transport- en rekruteringssector, welke pijnpunten gaan hiermee gepaard en is er overlap tussen de verschillende sectoren.

Er wordt vaak meer dan 1 document gevraagd, handig als dit gebundeld is.

Versnellen van sollicitatieprocedures

Telefonisch loopt er vaak veel fout dus digitale gegevens onmiddellijk krijgt kan dat verhinderen

Datafraude tegengaan

<->

trage sollicitatieprocedures

mensen zonder de juiste kwalificaties worden aangenomen omdat er zo veel vraag is.

Buitenlandse certificaten kunnen moeilijk worden gecontroleerd op echtheid.

Datafraude

3. Welke problemen brengen de wireframes met zich mee en waaraan ligt dat?

1) Hoe is het diploma op een bepaalde plaats terechtgekomen?

2) Wat is een persoonlijke kluis (gebrek aan uitleg)?

3) Waarom niet rechtstreeks van hieruit delen met derden (vragen naar simpliciteit)?

4) Zijn diploma's nog niet gedeeld met bv Randstad (verwarring)?

Fase 5

07/03/2022 - 03/04/2022

Doelstelling

Eerst en vooral gaan we op basis van de interviews en de data die we daaruit halen onze stakeholdermap opstellen.

Hierna volgt de verwerking/analyse van de interviews afgenomen bij personen die verantwoordelijk zijn voor tewerkstelling binnen de zorgsector.

Verder volgt het opstellen van de vragenlijst (survey gebruikers), deze uitsturen (31 maart) en start datacollectie (begin april).

Ondertussen gebeurt ook de gebruikerstesting adhv interviews met 1e wireframes, usability testing MVP rond diploma (in de zorg) use case (eind maart/begin april)

Tot slot de voorbereiding plenaire 3 en contactmoment met mensen van DNB (tegen 30 en 31 maart)

Vraagstelling

  1. Welke theoretische adoptiemodellen stellen ons in staat om de adoptie van de diensten van het datanutsbedrijf (toegepast op zorg/tewerkstelling) het best te doorgronden en verklaren?
  2. Wie zijn de relevante stakeholders voor het gebruik van de solid technologie en wat is hun rol binnen de solid adoptie en implementatie?
  3. Wat zijn de pijnpunten die naar boven komen uit de interviews waar solid een mogelijke oplossing voor zou kunnen bieden?
  4. Wat zijn de positieve punten en problemen met betrekking tot usability van onze eerste MVP en hoe kunnen we dit verbeteren?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
Survey
  • Aantal respondenten: 500
  • Fase: Data verzameling
In-depth interview
  • Aantal respondenten: 10
  • Fase: Data analyse
Stakeholder mapping
  • Aantal respondenten: 10
  • Fase: Rapportering
Focusgroep
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Interviews
  • Matthis Veys
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Robbe Vandewalle
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Kim Caljon
Extra Survey
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
Stakeholdermapping
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
User Testing
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Chiara Verschueren
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
METHODIEK 1: Survey
Aantal respondenten
2500 Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 2: In-depth interview
Aantal respondenten
10 Schatting
11 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Pijnpunten en opportuniteiten kunnen identificeren. (zie Plenaire 3/hieronder)
METHODIEK 3: Focusgroep
Aantal respondenten
20 Schatting
18 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Pijnpunten en opportuniteiten kunnen identificeren. (zie Plenaire 3/hieronder)

Antwoorden

1. Welke theoretische adoptiemodellen stellen ons in staat om de adoptie van de diensten van het datanutsbedrijf (toegepast op zorg/tewerkstelling) het best te doorgronden en verklaren?

UTAUT, TAM2, UMEGA, GAM (maar dit is de specialiteit van Mathias Maes en hij maakt uiteindelijk de keuzes hieromtrent).

2. Wie zijn de relevante stakeholders voor het gebruik van de solid technologie en wat is hun rol binnen de solid adoptie en implementatie?
Stakeholder Map
3. Wat zijn de pijnpunten die naar boven komen uit de interviews waar solid een mogelijke oplossing voor zou kunnen bieden?
Pijnpunten diepte-interviews
4. Wat zijn de positieve punten en problemen met betrekking tot usability van onze eerste MVP en hoe kunnen we dit verbeteren?

Fase 4

15/02/2022 - 06/03/2022

Doelstelling

Het analyseren van de resultaten die het datanutsbedrijf zelf heeft behaald met hun survey.

Daarnaast focussen we ons vooral op 2 zaken: stakeholderanalyse (focus op de zorg) + extra ondervraging gebruikers. Dit doen we aan de hand van de groep op te delen in 3 groepen (er is nog een derde zaak die moet aangepakt worden (testing prototype), maar dit is voor sprint 5).

- De stakeholderanalyse met focus op de zorg moet ons inzicht geven in waar nu de pijnpunten liggen en eventuele opportuniteiten in het selecteren van profielen in de zorgsector. Dit gaan we doen aan de hand van een interview van ongeveer 30 minuten.

- De extra ondervraging van gebruikers moet nog dieper ingaan op de zorgsector case/andere cases die relevant lijken op basis van de stakeholderanalyse en wat er verder naar boven komt uit de interviews..

Vraagstelling

  1. Is onze adoptiecurve veranderd nu we meer laagopgeleiden hebben bereikt? Blijven we dezelfde verdeling zien of is deze enigszins veranderd?
  2. Is er nog steeds potentieel voor het datanutsbedrijf? In welke mate is dit potentieel veranderd?
  3. Zien we verschillen voor privacygevoeligheid in vergelijking met de eerste survey?
  4. Welke use cases blijken het meest relevant tijdens de tweede survey (er werden enkele use cases toegevoegd ivm onze eerste survey)? Zijn dit dezelfde use cases ov zijn deze veranderd.
  5. Waar zitten de pijnpunten qua diploma verificatie in de zorgsector?
  6. Wat zijn de meest interessante toepassingen voor de zorgsector en het datanutsbedrijf?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
Interview
  • Aantal respondenten: 10
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

interviews
  • Matthis Veys
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Robbe Vandewalle
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Kim Caljon
extra survey
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
stakeholdermapping
  • Matthis Veys
  • Robin Dekeyser
METHODIEK 1: Survey
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Er zijn verschillende modellen om de adoptie van e-gov, trust in technologies en trust in PIMS te analyseren. Zo worden UTAUT(2), DOI, TAM(2), APCO en meer gebruikt. Verder zijn er ook nieuwe modellen die recent hun oorsprong hebben gevonden zoals GAM en UMEGA. Het is nu aan ons om te bekijken hoe we het beste van al deze modellen kunnen gebruiken bij het opstellen van de schalen voor onze survey zodat we dit op zo'n accuraat/juist mogelijke manier kunnen doen.
METHODIEK 2: Interview
Aantal respondenten
10 Schatting
10 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Er is zeker en vast interesse in het datanutsbedrijf ook al zou dit later geprivatiseerd worden. Echter vindt men ook dat de overheid het moeilijker maakt dan noodzakelijk. Er is ook interesse in SOLID en de werking ervan en hoe dit hen kan helpen.

Antwoorden

1. Is onze adoptiecurve veranderd nu we meer laagopgeleiden hebben bereikt? Blijven we dezelfde verdeling zien of is deze enigszins veranderd?

Deze hypothese is niet beantwoord binnen Sprint 4 en zal ook niet beantwoord worden binnen Sprint 5. Aangezien we verengen (focus op zorg/tewerkstelling) is deze vraag ook minder relevant en zal deze niet meer worden behandeld.

2. Is er nog steeds potentieel voor het datanutsbedrijf? In welke mate is dit potentieel veranderd?

Er is zeker en vast nog potentieel voor het datanutsbedrijf (blijkt uit de interviews). Door de shift van algemeen bevragen naar specifieker bevragen over tewerkstelling/zorg kan dit wel een vertekend beeld zijn. Maar hierbinnen is de interesse (nog steeds) groot.

3. Zien we verschillen voor privacygevoeligheid in vergelijking met de eerste survey?

De hypothese is niet beantwoord in Sprint 4 en zal pas in Sprint 6 behandeld worden.

4. Welke use cases blijken het meest relevant tijdens de tweede survey (er werden enkele use cases toegevoegd ivm onze eerste survey)? Zijn dit dezelfde use cases ov zijn deze veranderd.

Er is beslist dat we ons zullen focussen op werk en voornamelijk zorg, dit verschilt van de resultaten uit de eerste survey maar is een keuze die werd gemaakt van hogerop.

5. Waar zitten de pijnpunten qua diploma verificatie in de zorgsector?

Moeilijk om officieel te verifiëren maar schriftvervalsing komt niet echt voor, mensen met een werkvisum zijn vaak per definitie al in orde dus leveren ook geen problemen (op een hoop administratieve taken na).

6. Wat zijn de meest interessante toepassingen voor de zorgsector en het datanutsbedrijf?

Automatische verificatie en authenticatie van het diploma

Fase 3

22/11/2021 - 19/12/2021

Doelstelling

Afhandeling en analyse van survey. Eerste Bowling Pin Model maken. Op zoek naar respondenten interviews + opstellen interviewvragen.

Vraagstelling

  1. Hebben we de resterende leeftijdscategorieën kunnen opvullen?
  2. Welke adoptiesegmentering kunnen we maken op basis van onze eerste analyse? (innovators, early adopters, ...)
  3. In welke mate correleren het adoptiepotentieel met de antwoorden op privacygevoeligheid?
  4. Welke use case blijken het meest interessant?
  5. Welke bedrijven zullen gecontacteerd worden voor een interview?
  6. Hoe maken we onze eerste BMP het best zodat deze overzichtelijk en duidelijk is voor iedereen?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: 377
  • Fase: Data analyse
Interview
  • Aantal respondenten: 5
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Analyse maken (adoptiesegmentatie, privacygevoeligheid, use cases)
  • Matthis Veys
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Robin Dekeyser
  • Wiebe De Baets
Tangible voor het BPM
  • Chiara Verschueren
  • Lennert Vandendriessche
Interviewrespondenten + vragen opstellen
  • Herlinde Derycke
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Kim Caljon
presentatie plenaire 2
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Kim Caljon
  • Chiara Verschueren
METHODIEK 1: Survey
Aantal respondenten
377 Schatting
495 Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 2: Interview
Aantal respondenten
10 Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten

Antwoorden

1. Hebben we de resterende leeftijdscategorieën kunnen opvullen?

Ja! Door ons netwerk aan te spreken alsook door 4 dagen in de Krook plaats te nemen hebben we de tekorten die we hadden succesvol kunnen aanvullen.

2. Welke adoptiesegmentering kunnen we maken op basis van onze eerste analyse? (innovators, early adopters, ...)

We hebben alle profielen uit de adoptiecurve kunnen terugvinden. We zagen echter wel een klein verschil met de originele adoptiecurve van Rogers. Zo zagen we dat onze innovator, early majority en laggards een kleiner aandeel hebben terwijl de early adopters en late majority een groter aandeel hebben.

Verder merkten we ook dat het vaak gaat om hoogopgeleide profielen, Daarom laten we de survey verder lopen in het tweede semester, met behulp van een rekruteringsbureau, om de profilering nog verder uit te werken.

3. Hoe is de privacygevoeligheid opgedeeld?

Als de dienst gratis aangeboden wordt dan zijn 70% van de Vlamingen bereid het te gebruiken. Als er 5€ per maand zou gevraagd worden blijft er een 18% draagvlak bij de Vlaming.

4. In welke mate correleren het adoptiepotentieel met de antwoorden op privacygevoeligheid?

Toen we de analyse maakten merkten we dat er weinig verschil was in hoe innovators dachten over de 4 bevraagde topics in onze survey (privacy, transparantie, controle en vertrouwen). Zo zagen wij bijvoorbeeld dat innovators een gemiddelde score van 4.02 hadden bij het privacy concept en laggards een score van 3.81. Dit verschil is niet groot genoeg om te spreken van een significant verschil en zal bijgevolg ook niet extreem belangrijk zijn bij de communicatiedoelstelling.

Verder zagen we wel dat als we algemeen gaan kijken dat controle en transparantie het belangrijkst gevonden wordt door alle segmenten terwijl vertrouwen het minst belangrijk is.

5. Welke use case blijken het meest interessant?

Verhuis (47,9%), werk (42,47%) en telecom (34,57%) zijn de drie grootste use cases die succes hebben bij de Vlaming. Dan volgen mobiliteit (19,75), media (19,3%) en gezondheid (12,78%).

Als we dit willen gebruiken om de chasm te overbruggen blijven Verhuis en werk de meest interessante cases. Deze worden behouden over alle adoptiesegmenten en zullen dus van cruciaal belang zijn bij de communicatie van het Datanutbedrijf.

6. Welke bedrijven zullen gecontacteerd worden voor een interview?

Deze lijst werd al opgesteld maar moet nog officieel vastgelegd worden met de interne promotoren. De lijst bestaat onder andere uit mensen uit de bankensector, uit sociale secretariaten, ...

7. Hoe maken we onze eerste BMP het best zodat deze overzichtelijk en duidelijk is voor iedereen?

Op basis van de tekeningen uit de lessen innovatie onderzoek hebben Lennert en Chiara succesvol een eerste versie van het BPM model uitgewerkt. Hieruit blijkt dat we moeten starten met de use case van verhuis en geleidelijk aan verder opbouwen met naar de use case van werk om zo zoveel mogelijk mensen mee te krijgen. Een verdere analyse zal in het tweede semester gebeuren om dit nog specifieker te maken.

Fase 2

01/11/2021 - 21/11/2021

Doelstelling

Feedback plenaire 1 (presentatie + feedback journey innovation tool) verder uitwerken en integreren om onze case meer richting te geven. Daarnaast moet de survey die de interesse bij de burger naar het datanutsbedrijf nagaat uitgestuurd worden. Tegen plenaire 2 willen we de eerste analyses kunnen voorleggen.

Vraagstelling

  1. Hoeveel respondenten zullen we bereikt hebben? Hebben we ons doel van 377 respondenten gehaald?
  2. Welke leeftijdscategorie is het moeilijkst te bereiken?
  3. Hoe kunnen we de leeftijdscategorie die moeilijk te bereiken is, toch betrekken in onze survey?

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: 377
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Surveyvragen opmaken (op basis van literatuur)
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Chiara Verschueren
  • Lennert Vandendriessche
  • Wiebe De Baets
pre-test
  • Matthis Veys
  • Herlinde Derycke
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
Per teamlid de survey verdelen bij 15 mensen (volgens de leeftijdsmatrix)

Volledig team

METHODIEK 1: Survey
Aantal respondenten
377 Schatting
380 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Er is nog geen diepgaande analyse uitgevoerd deze sprint. Het leek ons logischer dit pas te doen eens we alle respondenten bereikt hebben. Wel merkten we dat de meeste respondenten uit Oost- en West-Vlaanderen komen. Verder zien we dat de meeste van onze respondenten eerder middel- of hoogopgeleid zijn.
  • We kregen wel heel wat mondelinge feedback op de survey; die heel uiteenlopende meningen bevatten.

Antwoorden

1. Hoeveel respondenten zullen we bereikt hebben? Hebben we ons doel van 377 respondenten gehaald?

We hebben onze doelstelling van 377 respondenten bereikt. Maar de verdeling van onze respondenten zit nog niet 100% correct. We merken dat het merendeel van onze respondenten tussen de 16 en 24 jaar oud zijn. Daarom hebben we beslist om 4 dagen in de Krook te staan om extra respondenten van de ontbrekende leeftijdscategorieën te vinden.

2. Welke leeftijdscategorie is het moeilijkst te bereiken?

Op 20/11 zitten we met een tekort aan respondenten in de leeftijdscategorie 25-34 (3 te kort), 35-44 (27 te kort), 55-64 (6 te kort) en 65+ (27 te kort). De leeftijdscategorieën 35-44 en 65+ zijn voor ons moeilijk te vinden.

3. Hoe kunnen we de leeftijdscategorie die moeilijk te bereiken is, toch betrekken in onze survey?

Door surveys af te nemen in de Krook en oudere mensen aan te spreken hebben we in een week tijd het tekort aan 65+ respondenten met meer dan 33 respondenten ingekort.

De leeftijdscategorie 25-34 verwachten we zonder problemen te kunnen opvullen.

Verder is het moeilijk om de leeftijdscategorie 35-44 te bereiken. Dit zijn vaak mensen die weinig tijd hebben en het is soms moeilijk visueel te onderscheiden wie oud genoeg of te oud is. Op 18/11, 19/11, 22/11 en 23/11 zijn we aanwezig in de Krook om verdere surveys af te nemen.

Fase 1

04/10/2021 - 24/10/2021

Doelstelling

- Een begrip krijgen rond het abstracte thema 'datakluizen' (zowel met interne als externe begeleiders contact leggen)

- Scoping en twee communicatiedoelen opstellen (en methoden) om het datanutsbedrijf succesvol op de markt te brengen.

- Onderzoeksplan opstellen

Vraagstelling

  1. Wat zijn datakluizen en hoe werkt het systeem van datakluizen?
  2. Welke methoden kunnen gebruikt worden om het gedrag van potentiële klanten/bedrijven in kaart te brengen?
  3. In welke tijdsperiode kunnen we het beste resultaat neerzetten?

Methodeplanning

SWOT analysis
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Rapportering
PESTEL analysis
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling
Survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Literatuurstudie

Volledig team

SWOT analyse en PESTLE
  • Matthis Veys
  • Robbe Vandewalle
  • Kim Caljon
  • Chiara Verschueren
  • Lennert Vandendriessche
Stakeholder mapping en Expectancy Value literatuur verdieping
  • Herlinde Derycke
  • Jonathan Maes
  • Robin Dekeyser
  • Gilles Van Eecke
  • Wiebe De Baets
METHODIEK 1: SWOT analysis
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Wij hebben een interne SWOT gedaan, vanuit eigen onderzoek en gesprekken met de interne en externe promotoren om een idee te krijgen over de macro omgeving. Hieruit ondervonden we vooral een wantrouwen ten opzichte van de overheid (terwijl de digimeter dan bvb. stelt dat de overheid door 59% van de respondenten als een betrouwbare partner zien). We nemen dit mee en beslissen hierdoor dat we de survey vanuit de UGent zullen opstellen in plaats van deze een overheidskarakter te geven. Dit om neutraal te zijn en ook extra te polsen naar het vertrouwen in de overheid als partner.
METHODIEK 2: PESTEL analysis
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Opnieuw deden we PESTEL om een idee te krijgen over de macro omgeving van het datanutsbedrijf.
  • Politiek ligt zeer gevoelig omdat het over een Vlaams project gaat. Ook is de overtuiging data als het nieuwe goud kan gezien worden. Opnieuw op het sociale aspect verwachten we wantrouwen. Op technologisch vlak zal vooral de uitrol van 5G ook mee bepalen of het datanutsbedrijf een succes wordt. Op legaal vlak zijn er vragen inzake GDPR en op environment vlak vragen we af of alle partijen de voordelen hiervan zullen inzien en dus zullen willen meewerken.
METHODIEK 3: Survey
Aantal respondenten
377 Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Dit is nog ongoing

Antwoorden

1. Wat zijn datakluizen en hoe werkt het systeem van datakluizen?

Datakluizen zijn één van de vele zaken die de Vlaamse overheid wil aanbieden bij het oprichten van het Vlaams datanutsbedrijf. Een datakluisje heeft als bedoeling de controle over data terug te geven aan de burger alsook aan bedrijven. De burger/het bedrijf zal kunnen kiezen wat hij/zij in elk datakluisje stopt. Dit kan gaan over gezondheidsdata, shoppingdata, stockdata,… Wanneer een partij dan gebruik wil maken van die data zal de burger/het bedrijf eerst toestemming moeten geven om de specifieke data uit te lenen. Eenmaal deze data uitgeleend is dan mag de derde partij deze data gebruiken tot het moment dat de burger/het bedrijf zegt, om welke reden dan ook, om zijn data niet meer beschikbaar te stellen. Dan gaat alle data terug naar het datakluisje en kan de derde partij er geen gebruik meer van maken. Deze datakluisjes zullen gebruik maken van de nieuwe Solid technologie van Tim Berners-Lee.

2. Welke methoden kunnen gebruikt worden om het gedrag van potentiële klanten/bedrijven in kaart te brengen?

De vooropgestelde methoden zijn als volgt:

  • SWOT analyse​ (b2c)
  • PESTEL analyse​ (b2c)
  • Survey​ (b2c)
  • Focusgroepen (b2c)
  • Stakeholder Mapping (b2b)
  • Expectancy Value Theory (b2b)
  • Bowling pin model (b2c+b2b)

de potentiële klanten/ burger-zijde: De SWOT en PESTEL hebben we vooral als interne leidraad gebruikt. Eens we het concept van het datanutsbedrijf in zijn context goed begrepen kunnen we de surveyvragen opstellen. Hierop gaan we vooral werken met vragen die met een 'sleper' werken. Aan de hand van een sleper kan de gebruiker aanduiden hoe belangrijk hij of zij privacy vindt (niet belangrijk tot heel belangrijk). De resultaten van de survey zullen we gebruiken om nog verder info te verwerven in focusgroepen. Aan de hand van de antwoorden uit de surveys en focusgroepen kunnen we profielen en segmenten opstellen (persoon A vindt privacy super belangrijk; B- minder belangrijk; C-staat er niet bij stil <bijvoorbeeld>). Op deze manier kunnen we de burgerkant van het bowlingpin model aanspreken.

potentiële bedrijven-zijde: Aan de hand van stakeholder mapping & expectancy value theory gaan we in het tweede semester de bedrijven in kaart proberen te brengen. Bij de EVT zal het belangrijk zijn dat we voorafgaand een survey zullen voorleggen aan de bedrijven om te polsen wat hun verwachting is over het datanutsbedrijf. Want niet ieder bedrijf zal over dezelfde info beschikken waardoor dit invloed kan hebben op hun expectancy.

De resultaten van deze twee methoden zullen we combineren in het bowling pin model.

3. In welke tijdsperiode kunnen we het beste resultaat neerzetten?

We besloten dat we tegen plenaire 2 de eerste resultaten willen van onze survey. Het doel is om in semester 1 het opportunity eiland afgerond te hebben en dan in het tweede deel van het jaar het business eiland te doen.

Wat nemen we mee naar de volgende onderzoeksstap?

- We waren over het algemeen tevreden over onze presentatie en de voorstelling van de presentatie zelf. We hopen dit te kunnen aanhouden tijdens de volgende plenaire.

- De feedback dat we standvastig mogen zijn in ons idee en ook mogen aangeven als we iets niet kunnen doen (dit vooral in verband met de business zijde- we mogen use cases verwachten van de interne promotoren)

Te onthouden voor op te leveren tangible:

Op heden is het de bedoeling dat we een 5 pager schrijven. Dit omschrijft dan vooral de resultaten van ons onderzoek. We houden alles bij in onze TEAMS groep met de interne promotoren. Dit zullen we pas kunnen doen eens we alle resultaten hebben.