Presentatie
Doorheen het academiejaar worden de studenten gecoached om hun resultaten zo overzichtelijk mogelijk weer te geven in stakeholder presentaties.
METHODIEK 1: Cognitive walkthroughs
Aantal respondenten
6
Schatting
2
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Deelnemers hebben wel basisvaardigheden zoals; mail openen, verbinden met internet, zoeken met zoekmachine, enz. Wanneer taken complexer worden, lijkt de barrière te groot geworden. Bovendien is taal ook nog een groot struikelblok. Zelfs in het Engels vonden deelnemers de “Send” knop niet. De combinatie van de taalbarrière en het gebrek aan digitale vaardigheden zorgen voor moeilijkheden bij basisopdrachten. Echter beschikken anderen wel over digitale skills en kunnen zichzelf verhelpen, maar zij botsten ook op moeilijkheden omwille van taalmoeilijkheden of het geen 'nood' hebben aan het gebruiken van een computer.
METHODIEK 2: Personas
Aantal respondenten
4
Schatting
4
Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 3: Expert interview
Aantal respondenten
7
Schatting
4
Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
3
Schatting
3
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Hanteren van bottem-up approach, maximaal betrekken van doelgroep om noden te achterhalen.
METHODIEK 2: Cognitive walkthroughs
Aantal respondenten
4
Schatting
4
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Deelnemers hebben wel basisvaardigheden zoals; mail openen, verbinden met internet, zoeken met zoekmachine, enz. Wanneer taken complexer worden, lijkt de barrière te groot geworden. Bovendien is taal ook nog een groot struikelblok. De combinatie van de taalbarrière en het gebrek aan digitale vaardigheden zorgen voor moeilijkheden bij basisopdrachten.
METHODIEK 3: Focusgroep
Aantal respondenten
9
Schatting
5
Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 1:
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Er werd een overzicht gemaakt over reeds bestaande tools die het phishing probleem op een of andere manier aanpakken. Dit overzicht deelde de bestaande tools op in enerzijds tools van overheidsinstellingen uit verschillende landen en anderzijds tools gemaakt door private instanties. De insteek van de verschillende tools zijn variërend, de volgende doelen zijn te onderscheiden: -Informerend: toelichten over veelvoorkomende gevallen van cyberaanvallen, -Praktijkgericht: simulaties die je in staat stellen om te achterhalen in welke mate je phishing berichten herkent. -Beveiliging: tools die je beveiligen tegen cyberaanvallen en phishing. De algemene trend is het aanbieden van educatie rond het herkennen van phishing en welke vormen van phishing er actueel zijn. Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van educatieve pakketten, simulaties en een aantal apps. Van deze tools is er ook een korte SWOT analyse gemaakt. De voornaamste bevindingen hieruit zijn: - Met onze doelgroep in het achterhoofd is taal veelal een probleem. - Onduidelijkheid over omgang met persoonsgegevens is een mogelijke vertrouwensdrempel. - Sommige tools zijn moeilijk in gebruik voor de doorsnee burger, laat staan iemand die minder digitaal geletterd is.
METHODIEK 1: SWOT analysis
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- De bestaande tools over phising werden geplot op assenstelsel en op basis daarvan werd zichtbaar waar onze tool zich kan onderscheiden van reeds bestaande tools. - visueel gerichte tool - beperkte digitale vaardigheden - inzetbaar in groepscontext, maar ook individueel trainen mogelijk