Challenge door Mediawijs

Hoe werken we aan digitale inclusie, mediawijsheid en mediaopvoeding bij anderstaligen?

Doelen

Opportunity pitch

Eerste sprint:

Tijdens de eerste sprint geven we de kernbegrippen een heldere invulling. Onderstaande vragen worden beantwoord aan de hand van literatuurstudies:

1) Wat is mediawijsheid?

2) Hoe conceptualiseren en operationaliseren we digitale basisvaardigheden?

3) Welke screeningstools bestaan er om digitale basisvaardigheden te meten?

4) Welke criteria zijn er nodig om over een anderstalige nieuwkomer te spreken?


Tweede sprint:

In de tweede sprint krijgen we aan de hand van assumptie persona's, de kennis van experten en de inbreng van anderstaligen voeling met onze doelgroep en de frustraties en waarderingen die er heersen ten aanzien van media en het gebruik van toestellen in hun dagelijkse leefwereld. Via een walkthrough krijgen we zicht op de digitale (basis)vaardigheden van anderstaligen.


Derde sprint:

In de derde sprint brengen we verschillende anderstaligen samen in focusgroepen om de naar boven gekomen frustraties en waarderingen tegenover media te bespreken.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
In-depth interview
Methodiek 3
Focusgroep
Methodiek 4
Literatuurstudie
Methodiek 5
SWOT analysis
Methodiek 6
Personas

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
Literatuurstudie
Methodiek 2
Expert interview
  • FASE 2
Methodiek 1
Cognitive walkthroughs
Methodiek 2
Personas
Methodiek 3
Expert interview
  • FASE 3
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Cognitive walkthroughs
Methodiek 3
Focusgroep
  • FASE 4
Methodiek 1
  • FASE 5
Methodiek 1
SWOT analysis