Challenge door Vlaams Datanutsbedrijf & DistriNet

Hoe kunnen we de term datakluizen bij Vlamingen introduceren? / Hoe kunnen we deze datakluizen het beste interfacen?

Doelen

User requirement & validation briefing

Eerste sprint: Setting the scene met literatuurstudie en persona's

In de eerste sprint proberen we een antwoord te krijgen op volgende vragen:

1. Wat zijn de verschillende typologieën van mensen ten aanzien van Solid? Met deze vraag willen we specifiek gaan kijken welk type personen we kunnen onderscheiden in ons Solid verhaal om uiteindelijk persona's te creëren.

2. Wat zijn verschillende mogelijke versies om de term 'datakluis' tekstueel uit te leggen op een website? Met deze vraag nemen we een eerste stap naar de beste manier om de term 'datakluis' uit te leggen aan de burger. Aan de hand van literatuurstudie zullen we enkele tekstjes opstellen met uitleg over de datakluis en daarna voorleggen aan experten om ze te verfijnen.

3. Wat zijn de grafische elementen die belangrijk zijn in een datakluis? Aan het einde van ons onderzoek willen we een interface kunnen voorleggen aan de gebruiker die duidelijk weergeeft wat een datakluis inhoudt. Deze vraag gaan we proberen beantwoorden door opnieuw literatuuronderzoek en expert interviews.

4. Inplanning en voorbereiding focusgroep. In de tweede sprint gaan we enkele focusgroepen uitvoeren. In de eerste sprint zullen we die al voorbereiden door een rekruteringsmatrix op te stellen.

Tweede sprint: Focus op het voorleggen van de verschillende interpretaties over de term 'datakluis' in focusgroepen

In de tweede sprint gaan we op zoek naar de beste manieren om de term 'datakluis' uit te leggen aan de bevolking. Dit gaan we doen door de verschillende versies uit sprint 1 voor te leggen aan ons doelpubliek in een focusgroep.

Derde sprint: Focus op de requirements van de interface met focusgroepen of diepte-interviews

In onze derde sprint willen we een lijst opmaken met de belangrijkste requirements die in de interface moeten zitten. Met deze lijst kunnen we verschillende soorten interfaces maken die we in een volgende sprint zullen voorleggen aan ons doelpubliek.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Survey
Methodiek 2
Personas
Methodiek 3
Literatuurstudie
Methodiek 4
Expert interview
Methodiek 5
Focusgroep
Methodiek 6
Bull's-eye diagramming
Methodiek 7
Photo elicitation

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
Personas
Methodiek 2
Literatuurstudie
Methodiek 3
Expert interview
  • FASE 2
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Focusgroep
Methodiek 3
Focusgroep
  • FASE 3
Methodiek 1
Focusgroep
Methodiek 2
Qualtrics vragenlijst
  • FASE 4
Methodiek 1
  • FASE 5
Methodiek 1
Cognitive walkthroughs
Methodiek 2
Wireframes