Challenge door Comon

Hoe kunnen we zorg meer verstaanbaar maken?

Fase 7

09/05/2022 - 29/05/2022

Doelstelling

Nu de co-creaties achter de rug zijn, is de eerste aanzet tot het prototypen van een tastbare oplossing begonnen. Er werd aan de slag gegaan met de verkregen data over welke features de oplossing moet hebben. Uit de prototyping workshop kwam als consensus om een applicatie te bouwen die een combinatie vormt van de sneuvelconcepten Weg-Waze en X-plain. De combinatie hiervan vormt een ideale balans waarbij het voldoende een oplossing zal bieden voor information complexity, overload en retention. Het prototype werd met Figma gebouwd en bevat de schermen van hoe de app er zou uitzien als deze gebruikt wordt.

Nu een eerste prototype klaar is wordt dit uitvoerig getest met usability tests. Het doel van deze tests is om te weten te komen of de applicatie haar doel bereikt om patiënten te begeleiden in hun reis en hun meer duidelijke informatie bieden in de gewenste fase van hun reis. Tegelijkertijd dragen de usability tests bij om een beter zicht te krijgen in hoe gebruiksvriendelijk de applicatie is. Dit is een iteratief proces aangezien na elke test het prototype zal worden verbeterd met de data van de tests. Het prototype wordt op die manier zo uitvoerig mogelijk uitgewerkt om hiermee al zoveel mogelijk representatieve data uit de tests te halen. De usability tests bestaan uit volgende methodes: cognitive walkthroughs, thinking aloud protocol en scenarios of use.

Er zullen in totaal twintig usability tests worden afgenomen. De steekproef voor de usability tests werd opgesteld aan de hand van een steekproefmatrix waarbij er gemikt wordt op:

-zorgverleners

-mensen met een lage digitaal geletterdheid

-mensen die recent een gezondheidstraject doorlopen hebben

-mensen met een lage socio-economische status

-mensen met weinig gezondheidskennis- en vaardigheden

Dit zijn doelgroepen die in de co-creatie bevonden werden als targetdoelgroep voor de tangible. Qua leeftijdscategorie vallen de respondenten binnen 18-65+ omdat de app ook gelanceerd zal worden waarbij alle lagen van de bevolking hiertoe toegang krijgen.

Buiten de twintig usability tests, wordt het prototype ook getest op, het door de stakeholder georganiseerde evenement, Dafalwadde (12/05) waarbij het de bedoeling is om de tangible al een eerste keer te pitchen en te laten testen door gebruikers. De verkregen data hiervan zal ook worden meegenomen bij het verbeteren van het prototype.

Eenmaal de usability tests uitgevoerd zijn, kan de laatste hand gelegd worden aan het prototype en kan dit als tangible samen met een user requirement en validation briefing worden afgeleverd aan de stakeholder. Dit vormt dan het einde van de Innovation Journey aangezien alle doelstellingen behaald zijn.

Vraagstelling

  1. Hoe wordt het prototype onthaald door zorgverleners?
  2. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met een lage digitaal geletterdheid?
  3. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen die recent een gezondheidstraject doorlopen hebben?
  4. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met een lage socio-economische status?
  5. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met weinig gezondheidskennis- en vaardigheden?
  6. Welke aanpassingen moeten aan het prototype gemaakt worden?

Methodeplanning

Usability testing
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling
Cognitive walkthroughs
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling
Thinking aloud protocol
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling
Scenarios of use
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Usability testing

Volledig team

METHODIEK 1: Usability testing
Aantal respondenten
20 Schatting
20 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • In Sprint 6 werd er een allereerste prototype, Weg-Waze, gemaakt om het point-of-pain information overload, complexity en retention tijdens de patiëntenreis aan te pakken. Om te weten te komen wat er aan het prototype kan verbeterd worden, werden er usability testen afgenomen. De resultaten van de testing werden bekomen aan de hand van technieken zoals cognitive walkthrough, thinking aloud protocol en scenarios of use. Doordat het prototype clickable gemaakt is op Figma konden respondenten niet alleen hun mening geven maar ook suggesties doen om het prototype te verbeteren. De testing is een iteratief proces en werd in meerdere rondes afgenomen. In de eerste ronde werd de testing afgenomen met de doelgroep van Weg-Waze binnen de leeftijdscategorie 18-65+, zoals zorgverleners, mensen met een lage digitale geletterdheid, mensen die recent een gezondheidstraject hebben doorlopen, mensen met een lage socio-economische status en mensen met weinig gezondheidskennis en -vaardigheden. Na de eerste ronde werden de suggesties om het prototype te verbeteren, aangepast in Figma. Na de aanpassingen werd er een tweede ronde gestart voor usability testing. Deze testing vond plaats in de Krook tijdens Dafalwadde, een evenement georganiseerd door Comon. Hier werden opnieuw suggesties gedaan om het prototype te verbeteren. De suggesties worden momenteel nog gebundeld en moeten nog aangepast worden aan het prototype op Figma. Het protype kan bekeken worden bij Documents met naam Prototype Weg-Waze.

Antwoorden

1. Hoe wordt het prototype onthaald door zorgverleners?

Tijdens de eerste ronde van usability testing gaf de meerderheid van de respondenten aan dat ze bereid waren om Weg-Waze te gebruiken. Alle doelgroepen waren enthousiast over de app. Ze vonden dit een handige app die de patiëntentreis zo goed als volledig omsluit. De informatie die bij elke stap door de app voorzien wordt zoals de overzichtelijke oplijsting van de diagnose en de behandeling, wordt ervaren als een van grootste pluspunten. Een ander pluspunt is dat de app kan verbonden worden met andere systemen zoals het medisch dossier. De reactie van de respondenten is positief nieuws. Dit betekent namelijk dat het prototype Weg-Waze een oplossing kan bieden voor het probleem information overload, complexity en retention doorheen de hele patiëntenreis. De enige minpunten die na de eerste testronde naar boven kwamen, was het gebruik van Engelse termen en een onoverzichtelijk startscherm. Dit werd vooral aangehaald door de doelgroep van 65+. Deze minpunten werden ondertussen al aangepast in het prototype.


2. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met een lage digitaal geletterdheid?

(Zie eerste antwoord)


3. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen die recent een gezondheidstraject doorlopen hebben?

(Zie eerste antwoord)


4. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met een lage socio-economische status?

(Zie eerste antwoord)


5. Hoe wordt het prototype onthaald door mensen met weinig gezondheidskennis- en vaardigheden?

(Zie eerste antwoord)


6. Welke aanpassingen moeten aan het prototype gemaakt worden?

Er werden verschillende soorten suggesties gedaan om het prototype te verbeteren. De suggesties kunnen gecategoriseerd worden op vlak van lay out, verbeteringen van de huidige functies en extra functies.

Qua lay-out werd er aangeraden om de knoppen wat groter te maken en hiervoor standaardmaten te gebruiken, geen scroll functie te gebruiken, de flow van de app duidelijker maken door kleurgebruik, de app visueler maken door het toevoegen van (iconen en afbeeldingen) en het menu in de vorm van een drop down menu.

Voor de huidige functies richten de suggesties zich vooral op gebruiksvriendelijkheid en een uitgebreidere functionaliteit. Er werd aangeraden om meer vraagtekens met uitleg toe te voegen bij de functies, duidelijker uit te leggen wat er allemaal kan gezocht worden met de zoekfuncties, de intake-enquête nog meer verbinden met een profielfunctie, de intake-enquête voorzien van een genummerde schaal, herinneringsmeldingen krijgen bij elke fase in de patiëntenreis, een locatiefunctie voorzien voor de dokter en niet alleen voor de mutualiteit, een progress bar voorzien bij de patiëntenreis met meer uitleg over wat elke fase betekent. Ook de termen zouden volgens respondenten moeten aangepast worden naar Nederlands en meer aangepast aan hoe het zorgsysteem dit gebruikt zoals de term Zorgpad.

Respondenten haalden ook suggesties aan die zich meer richten tot het toevoegen van extra functies aan de app om deze nog nuttiger te maken. De suggesties hiervoor waren: bijvragen stellen bij het invullen van de klacht, de apotheker met locatie toevoegen aan de app, een optie om ook trajecten van andere gezinsleden bij te houden, een functie die zegt wat je allemaal moet meenemen voor de afspraak.

Tot slot werden er door de respondenten ook suggesties gedaan over hoe de app kan geïntroduceerd worden bij de gebruiker om die zo beter te informeren voor wat de app allemaal kan gebruikt worden. Dit zou via een walkthrough video kunnen waarin wordt uitgelegd hoe de app werkt en voor wat die allemaal kan gebruikt worden. Ook bij het eerste gebruik van de app zou er een rondleiding moeten voorzien worden.

Fase 6

18/04/2022 - 08/05/2022

Doelstelling

Sprint 5 werd afgesloten met de co-creatie workshop van experten en een brainstorm met designers waar al een heleboel interessante inzichten zijn voortgekomen om toe te werken naar een oplossing voor de information overload en complexiteit die kadert binnen het pijnpunt informatie op maat. Dit om uiteindelijk de tweede doelstelling te bereiken waarbij een user requirement en validation briefing wordt afgeleverd aan onze stakeholder.

De inzichten van de workshop met experts worden ingezet om een focus te leggen op welke sneuvelconcepten voor welke persona's belangrijk zijn en in welke fase van de patiëntenreis deze het best kan worden toegepast. Na de workshops worden de sneuvel concepten uitgebreid of aangepast aan de verschafte feedback.

Concreet gaat dit over de sneuvelconcepten Weg-Waze en X-plain. Het derde sneuvelconcept Health-e zal in mindere mate aan bod komen tijdens de workshop. Uit de workshop kwam ook dat de oplossing voor information overload en complexity het meest nodig is voor patiënten uit een kansarmoede milieu, patiënten met een handicap en anderstaligen. Om te beslissen hoe we deze bevindingen daadwerkelijk uitwerken in de co-creatie hebben we samengezeten met expert in service design O. Renard. Deze raadde ons aan 1 persona te kiezen en op basis hiervan 6 tot 8 respondenten te recruteren die alle sneuvelconcepten beoordelen. De co-creatie met burgers zal voor het grootste deel hetzelfde verloop volgen als die van de experts met als enige verschil dat er Lego Serious Play zal gebruikt worden als bijkomende creatietechniek. Het verloop van de co-creatie workshop zal ook nog eens worden voorgelegd aan onze begeleiders voor extra advies, om vervolgens op 11 april de workshop te laten plaatsvinden in de Krook.

Na de co-creatie weten we welk sneuvelconcept met welke feature design, door zowel experten als burgers, geprefereerd wordt en ook in welke fase van de patiëntenreis dit moet ingezet worden. De volgende stap is kijken hoe we deze features ontwikkelen volgens het sneuvelconcept voor het prototype. Hiervoor zullen de inzichten uit de brainstorm met designers gebruikt worden. Om het protoypen te concretiseren en duidelijk af te bakenen welke features dit zal bevatten, is er een prototype-workshop gepland door onze begeleiders die ons hierin meer inzicht moet geven. De bedoeling is hier om het gekozen sneuvelconcept om te zetten in een tastbare oplossing voor de information complexity en overload. Door de tangible uit te werken staan we een stap dichter bij het behalen van doelstelling 2 waarbij een user requirement en validation briefing aan onze stakeholder gegeven wordt.

Vraagstelling

  1. Welke sneuvelconcepten matchen burgers met information overload en complexiteit?
  2. Welke technologische oplossing zien burgers voor information overload en complexiteit?
  3. In welke fase van de patiëntenreis zien burgers de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?
  4. Welk sneuvelconcept wordt gebruikt om de point-of-pain: informatie overload en complexiteit op te lossen?
  5. In welke fase van de patiëntenreis kan het prototype worden ingezet
  6. Op welke persona is het gebruik van het prototype gericht?

Methodeplanning

Co-creatie workshop (met burgers)
  • Aantal respondenten: 6
  • Fase: Data verzameling
Prototyping workshop 20/04
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Co-creatie workshop (met burgers)
  • Siebe Verhoeven
  • Sofie Vanzeebroeck
  • Javad Kashefi
  • Warre Vanhoutte
Prototype workshop

Volledig team

METHODIEK 1: Co-creatie (met burgers)
Aantal respondenten
8 Schatting
8 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Net zoals in de co-creatie sessie met de experts, werden in de co-creatie met de burgers de drie sneuvelconcepten besproken aan de hand van scenarios of use. Met Weg-waze kan je als dokter meer kennis hebben over de voorgeschiedenis van een patiënt en hierdoor kan je een gepersonaliseerd traject opzetten. Zo wordt de zorg en informatie op maat van de patiënt gemaakt. Met het sneuvelconcept Health-E is dit niet mogelijk omdat het volgens de burgers dezelfde werking heeft als Dr. Google. Het is een tool die het probleem nog complexer maakt en bovendien is het onmogelijk om de verschillende symptomen en diagnoses te linken met elkaar, want iedereen ervaart een ziekte anders. In het derde sneuvelconcept zagen de burgers ook veel potentieel. X-plain kan informatie op verschillende niveaus uitleggen en kan in combinatie met Weg-waze gebruikt worden. In tegenstelling tot de experts willen de burgers een oplossing creëren voor iedereen en bakenen zij geen doelgroep af. Ze willen iedereen meekrijgen in het digitale tijdperk en streven dus naar een technologische oplossing.
METHODIEK 2: Prototyping workshop
Aantal respondenten
10 Schatting
9 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • De prototyping workshop vond intern plaats samen met onze begeleiders. Tijdens deze workshop werd bepaald met welk concept we verder willen werken. We moesten voor elk sneuvelconcept de value proposition bepalen. Daaruit werd met de groep beslist dat het sneuvelconcept Health-E weggelaten wordt en dat Weg-waze en X-plain samengevoegd worden. We kozen voor een merge omdat we dan een full package aanbieden dat meer diepgang heeft en waarbij de gebruikers de juiste informatie op het juiste moment krijgen. Daarna werden we in twee groepen opgedeeld. De ene groep was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het prototype en de andere groep voor het opstellen van het onderzoeksdesign. We stelden een scenario op: Gepensioneerde vrouw heeft pijn aan haar knie en gebruikt de app Weg-waze om een afspraak te maken bij de dokter. Aan de hand van dit scenario werd het prototype opgemaakt in Figma. Het prototype wordt in sprint 7 getest en hierbij wordt gebruik gemaakt van het draaiboek voor testing (zie documenten).

Antwoorden

1. Welke sneuvelconcepten matchen burgers met information overload en complexiteit?

Tijdens sprint 5 werden er drie sneuvelconcepten opgesteld. Deze werden tijdens twee co-creatie workshops voorgelegd aan enerzijds experten en anderzijds burgers. De co-creatie workshop met burgers werd met succes uitgevoerd tijdens sprint 6. Het doel tijdens deze workshop was feedback, validering of verwerping van onze sneuvelconcepten. We wilden hier verder ook een prioritering krijgen van de sneuvelconcepten en een overzicht van eventueel gewenste features per sneuvelconcept.

Aan de hand van verschillende methodes/oefeningen konden we de burgers aanzetten om na te denken over onze concepten. Een concreet overzicht van het verloop van de workshop vind je in ons draaiboek bij documentatie.

Net als de experten, verwierpen de burgers het sneuvelconcept Health-E op basis van de mogelijkheid die het biedt om tot misinformatie te leiden. Doordat iedereen symptomen en ziektes anders ervaart zou dit geen degelijk platform kunnen zijn die voor iedereen een juist antwoord kan bieden. Een nieuwe dr. Google zou de uitkomst zijn.

De sneuvelconcepten Weg-waze en X-plain zouden wel degelijke oplossingen kunnen bieden voor de problemen information overload en complexity. Weg-waze zou aan de hand van een patient journey, een overzicht bieden van de voorgeschiedenis van een patiënt alsook de volgende stappen die te nemen zijn in het patiëntentraject. Dit sneuvelconcept biedt een oplossing voor information overload door alle stappen duidelijk te weergeven. Daarbovenop kan het de patiënt doorverwijzen naar de juiste/nodige instantie, wat de patient journey vergemakkelijkt. X-plain zou een oplossing bieden voor information complexiteit door informatie op verschillende niveaus uit te leggen. Concreet op niveau van de patiënt. Het zo laagdrempelig mogelijk maken van de medische informatie zorgt er ook voor dat de patiënt makkelijker zijn behandeling kan uitvoeren omdat de drempels van het onbegrip wegvallen.

2. Welke technologische oplossing zien burgers voor information overload en complexiteit?

De burgers hamerden erop dat de technologische oplossing door iedereen te gebruiken moest zijn. Ook zij die niet mee zijn in het digitale tijdperk. Om een oplossing te bieden voor information complexiteit (x-plain) werd gekozen om een app te ontwikkelen. Deze app zou verschillende features moeten bevatten en moet een hoge gebruiksvriendelijkheid hebben zodat het door iedereen gebruikt kan worden. Enkele features of belangrijke kenmerken voor X-plain zouden zijn: personalisering; mogelijkheid voor hulp bij gebruik: eventueel via AI of via een Q&A sectie; aanwezigheid van media: (info)filmpjes met uitleg en recording-functie om doktersgesprek opnieuw te beluisteren; getuigenissen van andere patiënten; en eventueel een test-functie om te zien of de patiënt de informatie onthouden heeft.

De oplossing voor information complexiteit (weg-waze) zou verschillende vormen kunnen aannemen: de burgers spraken van een telefonisch loket om zeer specifiek de juiste persoon te vinden; een wekelijks tv-programma; een app of een website. Features of belangrijke kenmerken die ter sprake kwamen voor deze oplossing waren: de gebruikers (zowel patiënten als zorgverleners zouden de oplossing kunnen gebruiken); een stappenplan die o.a. duidelijkheid biedt over de volgende stappen in het zorgtraject; aanwezigheid van een inhoudelijke vraagstelling, eventueel gefaciliteerd door AI; en een administratieve functie die de afgelegde 'patient journey' bij houdt en help biedt bij het managen van doktersafspraken e.d.

3. In welke fase van de patiëntenreis zien burgers de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?

De burgers zagen in alle fasen van de patiëntenreis wel waarde voor een technologische oplossing die information overload en complexiteit kon bestrijden. Ze haalden geen specifiek scenario aan waarin zo'n oplossing het meeste nut zou hebben.

4. Welk sneuvelconcept wordt gebruikt om de point-of-pain: informatie overload en complexiteit op te lossen?

Na de twee co-creatie workshops kwamen we tot de conclusie dat er voor zowel X-plain en Weg-waze een degelijk draagvlak kon zijn. Beide sneuvelconcepten bieden een oplossing voor informatie op maat en verhelpen informatie overload en complexiteit. Hierdoor besloten we in groep om de twee oplossingen te combineren. Het centrale concept werd weg-waze aangevuld met enkele extra features van het concept X-plain .

Het doel van onze app is om de gebruiker door de informatie te gidsen. Door de informatie op het juiste moment aan te bieden en uit te leggen willen we de gebruiker gidsen en van een vlotte reis voorzien. Bij het installeren van de app wordt gevraagd om een intake-survey in te vullen. Aan de hand van die survey bepalen we het profiel van de gebruiker en laat het ons toe om de app zo veel mogelijk te personaliseren. Zo kunnen we zien op welke manier we de informatie naar voor moeten brengen voor de patiënt. Verder wordt ook naar de gezondheidsgeschiedenis gevraagd om een overzicht te bewaren voor de gebruiker.

Hierna kan de gebruiker een "journey" starten. Aan de hand van de patiëntenreis delen we het zorgtraject in verschillende stappen op. Zo wordt het zorgtraject voor de gebruiker ingedeeld in behapbare stukjes. Hiermee proberen we om information overload te verminderen.

In de eerste stap kan de gebruiker hun klachten ingeven, op basis van wat de klachten zijn worden ze aangezet om een afspraak bij een zorgverlener te maken. De gebruiker kan dan via de app een afspraak maken bij hun zorgverlener en wat extra informatie voorzien. De gebruiker krijgt hier ook een herinnering van. Dit helpt deels met information retention.

Na de consultatie bij de dokter wordt het rapport van de dokter voorzien via de app. Op basis van enkele kernwoorden wordt hieruit belangrijke informatie gehaald. Als er een diagnose gesteld is kan de gebruiker dit terugvinden in de app. Deze diagnose wordt dan uitgelegd op een manier die verstaanbaar is voor de gebruiker. Dit gebeurt via oa. Infographics en korte videos. Ook rapporten zoals bloedresultaten worden uitgelegd. Dit helpt deels met information complexity en information retention.

Verder wordt de gebruiker gevolgd doorheen hun behandeling. Zo wordt de behandeling ook uitgelegd en wordt de gebruiker herinnerd voor de nodige stappen in hun behandeling. De gebruiker krijgt ook hun vooruitgang te zien, zo proberen we om licht te schijnen aan het eind van de tunnel. Dit helpt met information overload en information complexity.

Tijdens en na het zorgtraject krijgt de gebruiker ook notificaties voor zorg gerelateerd papierwerk. Zo kunnen ziektebriefjes worden bijgehouden en krijgt de gebruiker informatie over welke papieren ze moeten invullen voor hun mutualiteit. Dit helpt met information retention.

5. In welke fase van de patiëntenreis kan het prototype worden ingezet

Het prototype kan ingezet worden doorheen de hele patiëntenreis. Idealiter zou de patiënt de oplossing beginnen gebruiken aan de start van zijn medisch zorgtraject, maar door de mogelijkheid om een medische voorgeschiedenis toe te voegen, kan dit ook later in het traject worden ingezet.

6. Op welke persona is het gebruik van het prototype gericht?

Het prototype zou door iedereen gebruikt kunnen worden. Om onze gebruiksvriendelijkheid zo hoog mogelijk in acht te houden rekenen we erop dat onze belangrijkste doelgroepen de volgende zijn: 65-plussers, mensen met een tekort aan gezondheidskennis -en vaardigheden, mensen met een laag SES. Als deze doelgroepen de app gebruiksvriendelijk en handig in gebruik vinden, gaan we ervan uit dat dit ook zo zal zijn voor de meeste andere doelgroepen.

Fase 5

07/03/2022 - 03/04/2022

Doelstelling

Sprint 4 werd afgerond met een creative brainstorm rond het thema 'Informatie op maat'. Tijdens deze creatieve brainstorm convergeerden (dmv. double-diamond) we nog verder naar 'Information overload en complexiteit in de patiëntenreis'. Deze focus verwijst naar de gebruiker die niet in staat is om alle info te capteren of te begrijpen. In alle facetten van de patiëntenreis krijgt de patiënt te maken met een vorm van information overload en complexiteit. Voorlopig willen we nog niet te veel bepalen welk moment in de patiëntenreis we hiervoor selecteren. Dit willen we vooral laten bepalen en valideren in co-creatie met burgers en experts.

De output van de co-creatie workshops moet ons verder op weg zetten naar een deliverable die we in onze user requirement en validation briefing zullen afleveren. Concreet zullen er twee co-creatie sessies plaatsvinden waarvan één met experts en één met burgers. De sessies zullen elk twee uur duren en bestaan uit 6 tot 12 deelnemers. In de co-creatie workshops zullen de respondenten de inzichten die uit onze interne creatieve brainstorm komen valideren. Dit gaat dan vooral over de conceptuele oplossingen en al enkele features hiervan. Tijdens een interne creatieve brainstorm werden al enkele mogelijke oplossingen voor ons geïdentificeerde pijnpunt (Information overload en complexiteit in de patiëntenreis) geformuleerd. Hierbij zaten we opnieuw in de divergentiefase van de double-diamond. Het is de bedoeling dat respondenten gaan bepalen welke concepten en oplossingen het beste aansluiten met information overload en complexiteit in hun patiëntenreis. Hierdoor dragen zij bij aan het opnieuw convergeren naar één specifiek (conceptueel) prototype dat wij op het einde van dit semester willen afleveren.

Experts en burgers denken mee aan oplossingen voor de information overload en complexiteit maar ook over de uitwerking en de usability hiervan. De co-creatie met de experten zullen als eerste de input van onze creative brainstorm valideren en bijsturen om zo de hekken rond het veld te plaatsen. Nadien zal dit in de co-creatie met de burgers nog verder verfijnd worden.

In deze sprint zullen experten en burgers gecontacteerd worden. De experts zullen geselecteerd worden aan de hand van de stakeholdermapping die gemaakt werd in de vorige sprint. Burgers worden geselecteerd op basis van hun ervaringen in hun patiëntenreis. Verder hebben we al een ruwe versie van hoe de co-creatie zal verlopen. De voornaamste methode die zal gebruikt worden in de co-creatie workshops is feature design en credit creation. Deze methode moet de technologische oplossing concretiseren en meer zicht geven hoe de tangible er zou moeten uitzien en hoe deze inspeelt op de noden van de gebruikers. Er wordt dus nagedacht over het uitwerken van functionaliteiten en kenmerken van een concept/technologische oplossing die als sneuvelconcept zullen gebruikt worden. Tijdens de workshops zal er ook gebruik worden gemaakt van creatieve technieken zoals:

  • Een conceptueel prototype/concept bedenken

  • Heuristic evaluation (wat kan aangevuld worden met de data uit de interviews van de vorige sprints)

  • Feature design

  • Credit creation

  • Concept posters (voor value promise en visualiseren components)

In deze sprint zal het script voor de co-creatie verder gefinaliseerd worden. De workshops zullen plaatsvinden in De Krook.

Aan de hand van de co-creatie proberen we te komen tot enkele conceptuele oplossingen die als sneuvelconcept gebruikt kunnen worden. De concepten worden later in de sprints dan getest, en zullen eventueel sneuvelen. Na de co-creatie workshops zal de verworven informatie worden samengelegd met de inzichten van de SOTA-analyse over de bestaande hulpmiddelen en gaan we aan de slag om:

  • te bepalen in welke fase van de patiëntenreis de technologische oplossing zal geïmplementeerd worden
  • welke soort tangible we willen afleveren
  • een eerste prototype te maken

Vraagstelling

  1. Welke sneuvelconcepten matchen burgers met information overload en complexiteit?
  2. Welke sneuvelconcepten matchen experten met information overload en complexiteit?
  3. Welke technologische oplossing zien burgers voor information overload en complexiteit?
  4. Welke technologische oplossing zien experten voor information overload en complexiteit?
  5. In welke fase van de patiëntenreis zien burgers de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?
  6. In welke fase van de patiëntenreis zien experten de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?

Methodeplanning

Co-creatie workshop
  • Aantal respondenten: 6
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Het zoeken van respondenten

Volledig team

Co-creatie workshop verloop verfijnen
  • Wouter Storme
  • Nina Blommaert
Co-creatie workshops begeleiden
  • Siebe Verhoeven
  • Sofie Vanzeebroeck
  • Javad Kashefi
  • Warre Vanhoutte
  • Nathan Termote
  • Jana Van Haesendonck
  • Mattie Crombez
  • Asia Dyck
METHODIEK 1: Pitfall-escapeline
Aantal respondenten
6 Schatting
5 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • In de co-creatie sessie met experts werden de drie sneuvelconcepten besproken. Pitfall-escape line werd toegepast om mogelijke valkuilen van de ideeën te identificeren. Er bleek dat het ‘weg-waze’-concept veel potentieel heeft. Er is namelijk volgens hen nood aan een soort van platform dat informatie bundelt zodat mensen deze centraal kunnen vinden. De patient journey kan hier aan gelinkt worden, door deze ook mee te nemen in de uiteindelijke oplossing. Een mogelijke oplossing zou ook handig kunnen zijn voor dokters en artsen. ‘Health-e’ werd zo goed als afgeschreven door experts, aangezien deze hier geen nood aan zagen, wegens het gevaar van misinformatie. Experts gaven nog aan dat we beter onze doelgroep afbakenen. Groepen zoals anderstaligen, mensen uit kansarmoede en personen met een handicap staan namelijk meest in de kou.

Antwoorden

1. Welke sneuvelconcepten matchen experten met information overload en complexiteit?

De bedoeling van de co-creatie workshop was dat de experten onze 3 ruwe sneuvelconcepten re-evalueren. Deze 3 sneuvelconcepten zijn bedacht op basis van ons onderzoek vorig semester en gefocused op onze hoofd Point of Pain: informatie op maat. Informatie op maat werd opgesplitst in 2 delen: information complexity and information overload. Uiteindelijk werd de sessie gevoerd met een educatief medewerker, een interculturele tolk bij UZ Gent, een secretaris medische oncologie bij UZ Gent, een kinesist in Gent en een technisch designer.

Deze 3 sneuvelconcepten waren X-Plain, Health-e en WegWaze. Die werden aan de hand van poster uitgehangen tijdens de co-creatie sessies met de experten in de ruimte van De Krook, we hebben Olivier geraadpleegd voor tips & tricks om deze weer te geven. De posters kunnen geraadpleegd worden in de documentatie.

X-Plain: focust zich op information complexity. De info die verschaft wordt tijdens consultaties, diagnoses en behandelingen. Deze informatie opdelen in intuïtieve en behapbare stukjes. Features zijn dan bijvoorbeeld: interactieve infographics, korte filmpjes en een intake enquete. Met andere woorden de gevolgen van de diagnoses en behandeling uitgelegd in korte behapbare stukjes. Een voorstel is voor dit te doen in de vorm van een applicatie of software.
Experten hadden hier enkele bedenkingen bij vooral rond het feit dat korte filmpjes en infographics vooral weer het probleem van de taal op de voorgrond brengen. Zoals bijvoorbeeld anderstaligen die dit niet verstaan. Er werd gedacht om dit te verhelpen door het gebruik van emoticons, maar emoticons zijn moeilijk te gebruiken bij specifieke medische termen.

WEG-WAZE: focust zich op information overload: een tool om wegwijs te geraken doorheen het Belgische zorgsysteem. Door al het papierwerk lopen mensen soms gerechtigde voordelen mis omdat ze gewoonweg niet weten dat ze bestaan. De features kunnen zijn: een gezondheidsprofiel, visuele roadmap/reiskaart, een bundeling van het papierwerk en afspraken maken. Een voorstel kan zijn om dit in de vorm van een spelvorm/board te doen.
Hier waren de experten het meest in geïnteresseerd doordat dit de ideale tool kan zijn die allemaal reeds bestaande tools bundelen in één geheel. De moeilijkheid is dat er verschillende groepen bestaan van patiënten, elke groep patiënten zal een aparte journey moeten hebben. Dit vereist veel werk!

Health-E: focust zich op zowel information overload & complexity. Patiënten kunnen moeilijk met bepaalde vragen ergens direct terecht. De features kunnen zijn: een zoekmachine naar hulp, forums/chatrooms waar ze met mensen in dezelfde situatie kunnen praten en een chatbot. Eveneens zouden ze hun noden/zorgen kunnen aangeven en linken met professionals. Een voorstel is om dit in de vorm van een online platform of website te doen.
Experten vonden dit het sneuvelconcept die het minst gebruikt zou worden. Het zal een weinig meerwaarde bieden omdat al heel veel platformen bestaan die hierop inzetten. De angst voor misinformatie en een nieuwe doktor Google kwam ook op de voorgrond.

2. Welke technologische oplossing zien experten voor information overload en complexiteit?

Zoals al eerder werd aangehaald hebben we met ons Common-team beslist om de sneuvelconcepten zelf aan te bieden. De experten konden dan relevante feedback, opmerkingen en aanbevelingen bieden op deze 3 ruwe sneuvelconcepten.

Onder de experten lag de grootste interesse bij ons Weg-Waze concept. Hier zagen ze de mogelijkheid om een soort van platform/website/tool te maken die veel van de bestaande (informatie) platformen, websites en tools bundelt. Zodat mensen deze centraal konden terugvinden. Ze hamerde er dus op dat we moesten gebruik maken van wat er al bestond en hier een beter overzicht van geven. Omdat de reeds bestaande platformen en tools zeer chaotisch overkomen en het zeer moeilijk is om de juiste informatie hierin te vinden.

Weg-Waze kan een centrale tool zijn dat een overzicht biedt van alle informatie die overal in stukjes al beschikbaar is. Wij kunnen namelijk bekendheid brengen naar de dingen die al bestaan.
Het Weg-Waze concept kan eveneens handig zijn voor de dokter. De artsen kunnen informatie destilleren uit de tool zodat zij de patiënt eerst kunnen doorverwijzen naar een andere instantie, met het gebruik van Weg-Waze. Indien het een applicatie of online platform is, kan er een icoontje toegevoegd worden voor een tolk zodat de dokter weet dat er taalbijstand nodig zal zijn. De taalproblematiek kwam meerdere malen sterk naar boven in de co-creatie sessies met de experten.
Een tijdslijn integreren hierin kan ook bruikbaar zijn. Op deze manier wordt de patiënt wegwijs in het zorgsysteem en de dokter wegwijs maken in zijn patiënt. Omdat elke patiënt zijn eigen noden en behoeften heeft!

3. In welke fase van de patiëntenreis zien experten de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?

Binnenin het Weg-Waze concept zagen de experten een grote opportuniteit om onze patiënt journey te verwerken. Waar staat de patiënt momenteel? Waar wilt of gaat de patiënt naartoe? Welke informatie heeft de patiënt nodig? En wat is de relatie tussen de patiënt en de specialist of zorgwerker?

Een pitfall bij het verwerken van de patient journey is dat deze reis naar zorg soms heel lang kan duren, bijvoorbeeld wanneer een patiënt een specifiek probleem heeft kan dit soms een jaar duren vooraleer dit effectief opgelost is.
De patient journey verwerken biedt niet alleen opportuniteiten voor de patiënt maar ook voor de dokter zelf. De dokter kan zo informatie verkrijgen waar de specifieke patiënt zich bevindt in zijn gepersonaliseerde reis doorheen de zorg. Daardoor kan de dokter de meest relevante gepersonaliseerde informatie verschaffen aan zijn patiënt. Indien de journey op een manier verwerkt wordt in het Weg-Waze concept, zal dit op alle vlakken van de patient journey invloed hebben.

4. Welke sneuvelconcepten matchen burgers met information overload en complexiteit?

De co-creatie sessie van burgers vindt in de volgende sprint plaats. Hier zullen we dezelfde manier van werken toepassen. Wij bieden de sneuvelconcepten aan.
De inzichten van de workshop met experts worden ingezet om een focus te leggen op welke sneuvelconcepten voor welke persona's belangrijk zijn en in welke fase van de patiëntenreis deze het best kan worden toegepast. Na de workshops worden de sneuvelconcepten uitgebreid of aangepast en de verschafte feedback.
Concreet gaat dit over de sneuvelconcepten Weg-Waze en X-plain. Het derde sneuvelconcept Health-e zal in mindere mate aan bod komen tijdens de workshop.

5. Welke technologische oplossing zien burgers voor information overload en complexiteit?

De co-creatie sessie van burgers vindt in de volgende sprint plaats. Hier zullen we dezelfde manier van werken toepassen. Wij bieden de sneuvelconcepten aan.
De inzichten van de workshop met experts worden ingezet om een focus te leggen op welke sneuvelconcepten voor welke persona's belangrijk zijn en in welke fase van de patiëntenreis deze het best kan worden toegepast. Na de workshops worden de sneuvelconcepten uitgebreid of aangepast en de verschafte feedback.
Concreet gaat dit over de sneuvelconcepten Weg-Waze en X-plain. Het derde sneuvelconcept Health-e zal in mindere mate aan bod komen tijdens de workshop.

6. In welke fase van de patiëntenreis zien burgers de meest waardevolle technologische oplossing voor information overload en complexiteit?

De co-creatie sessie van burgers vindt in de volgende sprint plaats. Hier zullen we dezelfde manier van werken toepassen. Wij bieden de sneuvelconcepten aan.
De inzichten van de workshop met experts worden ingezet om een focus te leggen op welke sneuvelconcepten voor welke persona's belangrijk zijn en in welke fase van de patiëntenreis deze het best kan worden toegepast. Na de workshops worden de sneuvelconcepten uitgebreid of aangepast en de verschafte feedback.
Concreet gaat dit over de sneuvelconcepten Weg-Waze en X-plain. Het derde sneuvelconcept Health-e zal in mindere mate aan bod komen tijdens de workshop.

Fase 4

15/02/2022 - 06/03/2022

Doelstelling

De opportunity pitch kan stilaan worden afgerond en er kan in Sprint 4 koers gezet worden naar Solution Island. Het is de bedoeling dat er naar een oplossing wordt toegewerkt die dan aan de hand van een user requirement briefing wordt overhandigd aan de challenger (Pauline De Wolf). Om dit te bereiken zal er gebrainstormd worden over technologische oplossingen voor de belangrijkste opportuniteit: 'Informatie op maat'. De brainstorm zal aangevuld worden met de inzichten die uit de interviews zijn voortgekomen. Er werd immers bevraagd welke oplossingen burgers en experts in gedachten hadden voor een betere verstaanbaarheid in de zorg. De trend om te onderzoeken via co-creatie wordt in de volgende sprints steeds belangrijker. Er zal dan met zowel burgers als experten worden samengezeten en via storyboards, feature design & credit creation, scenario's of use nieuwe oplossingen bedacht. Uit de vorige sprints hebben we geleerd dat planning cruciaal is en op tijd moet begonnen worden met respondenten te zoeken en te contacteren om eventuele vertraging te vermijden. In sprint 4 zal hier dus meer rekening gehouden worden en zullen er ook nu al respondenten gezocht en gecontacteerd worden.

In deze sprint wordt de scope gelegd op 1 opportuniteit maar deze scope is niet persé definitief. Als back-up zullen ook de andere opportuniteiten: 'Zorg op maat' en 'Zorgmanagement' worden onderzocht. Deze opportuniteiten waren na Informatie op maat de twee grootsten. Dit betekent dat in deze sprint de verkregen data verder geanalyseerd zal worden met oog voor oplossingen voor de drie opportuniteiten: zorg op maat, informatie op maat en zorgmanagement. Concreet wordt er dus gekeken naar welke technologische oplossingen hiervoor worden aangehaald door burgers en experts bij de interviews. Dit zal ook onderzocht worden via SOTA analyse en creative brainstorm. Ondertussen blijft de survey over welke opportuniteiten de belangrijkste zijn nog altijd lopen. Deze zal pas afgerond zijn als de opportuniteiten definitief geconvergeerd worden. Op het einde van sprint wordt er een selectie gemaakt uit de oplossingen. In termen van de double diamond wil dit dus zeggen dat er eerst wordt gedivergeerd, oplossingen zoeken voor het probleem, om dan te convergeren naar 1 oplossing voor het probleem.

Vraagstelling

  1. Welke technologische oplossingen zijn er voor de opportuniteit?
  2. Welke oplossing zien burgers om de opportuniteit op te lossen?
  3. Welke oplossing zien experten om de opportuniteit op te lossen?

Methodeplanning

Creative brainstorm
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
SOTA-analyse
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data analyse
Survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Brainstorm
  • Siebe Verhoeven
  • Sofie Vanzeebroeck
  • Javad Kashefi
  • Wouter Storme
  • Warre Vanhoutte
SOTA-analyse
  • Nina Blommaert
  • Nathan Termote
  • Jana Van Haesendonck
  • Mattie Crombez
  • Asia Dyck
Survey
  • Javad Kashefi
  • Asia Dyck
Respondenten zoeken en contacteren

Volledig team

METHODIEK 1: Creative brainstorm
Aantal respondenten
8 Schatting
8 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • De subcompartimenten van de algemene noemer “informatie op maat” werden geaggregeerd en herleid tot drie concretere problemen. Deze werden herleid of samengevoegd door te focussen op de relevantie (bijvoorbeeld: problemen die op taal waren gefocust werden verwijderd, of problemen rond zorgmanagement werden ook verwijderd). De drie overgebleven deelproblemen die overbleven hadden te maken met onzekerheid, het verdwijnen van een loket in de ziekenhuizen en de algemene informatie overload & complexiteit. Na interne prioritisering werd ervoor gekozen om verder te gaan met dat laatste probleem. De deelproblemen van de complexiteiten die het zorgsysteem met zich meebrengen, gecombineerd met de problemen die patiënten ervaren met het verwerken van allerlei informatie en het feit dat de info niet sticky is, worden samengevoegd onder de voorlopige noemer “Info complexity/overload”. Momenteel zien we het probleem dus als een mix aan problemen die voor een gebruiker ontstaat door het kluwen dat het zorgsysteem is, waarin een gebruiker niet in staat is om alle info te capteren of te begrijpen, gaande van waar hij ergens in een zorgtraject zit, tot wat de opties allemaal zijn qua hulp doorheen de hele journey, tot het feit dat sommige bestaande hulpmiddelen niet voldoende bruikbaar/geïmplementeerd zijn in de huidige gezondheidszorg. De creatieve brainstorm werd afgesloten met de insteek hoe we dit probleem benaderen: vanuit een specifiek punt in de patiëntenreis, of dat dit nog werd opengelaten. De consensus was dat we in eerste instantie het probleem nog in zijn totaliteit zullen benaderen.
METHODIEK 2: SOTA-analyse
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Momenteel zien we het probleem als een mix aan problemen die voor een gebruiker ontstaat door het kluwen dat het zorgsysteem is, waarin een gebruiker niet in staat is om alle info te capteren of te begrijpen, gaande van waar hij ergens in een zorgtraject zit, tot wat de opties allemaal zijn qua hulp doorheen de hele journey, tot het feit dat sommige bestaande hulpmiddelen niet voldoende bruikbaar/geïmplementeerd zijn in de huidige gezondheidszorg. Daarom hebben wij eerst een SOTA-analyse uitgevoerd op basis van de concepten die uit de creatieve brainstorm gekomen zijn. Enkele uitkomsten van onze desk research zijn: Cozo: een digitaal samenwerkingsplatform dat patiënten, zorgverleners en zorginstellingen toelaat om snel en veilig medische gegevens uit te wisselen en te delen. mhealth, mijngezondheid.be, e-health, sociale tolken in Gent zijn reeds bestaande oplossingen, die al zeer veel gebruikt worden. Uit deze gevonden oplossingen kunnen we enkele conclusies trekken met betrekking tot de features van bepaalde technologieën en welke functioneren en welke minder functioneren. De SOTA-analyse heeft vooral geholpen om een breder beeld te krijgen over de reeds bestaande oplossingen en hoe men bepaalde problemen rond de verstaanbaarheid van zorg verhelpt door het gebruik van technologie. Deze SOTA-analyse komt ook van pas wanneer we een “tastbaar” prototype gaan ontwikkelen. Hierbij gaan we de juiste features combineren van deze bestaande oplossingen.
METHODIEK 3: Stakeholder mapping
Aantal respondenten
4 Schatting
4 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Als experts die gemapt zijn qua relevantie voor de uitdaging en die ook gecontacteerd worden: Mark Sanders (studentendokter), Zorgverleners van UZ Gent en AZ Jan Palfijn, Jeroen Bourgonjon (technisch designer bij COMON), Arantxa Wille (BlueHealth innovation center), Sara Willems (UGent), Brigitte Hantson (projectleider gele dozen), Lieve Vanoverschelde (projectleider gezondheidsgidsen) en een nog te bepalen verantwoordelijke van Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen. Voor de burgers: als relevante stakeholdergroepen werden geduid: patiënten, mensen uit omgeving van patiënt, mindervaliden, ouderen & anderstaligen.

Antwoorden

1. Welke technologische oplossingen zijn er voor de opportuniteit?

Zoals al eerder aangehaald is informatie op maat onze centrale opportuniteit. Naast informatie op maat hebben we de back-up opportuniteiten: "Zorg op maat" en "zorgmanagement" onderzocht. Vanuit onze SOTA-analyse hebben we enkele belangrijke, reeds bestaande technologische oplossingen gedetecteerd: Cozo, mhealth, Leadlife, Emmahealth, mijngezondheid.be, e-health, sociale tolken in Gent. Deze bestaande oplossingen, die gelinkt zijn aan onze centrale opportuniteit informatie op maat, bieden een meerwaarde aan de gebruikers door de hulp van technologie. Deze meerwaarde kan gaan van een optimalisatie van de informatiestroom van je gezondheidsgegevens tot tolken die gebruikt worden in verschillende situaties waardoor de verschafte informatie gepersonaliseerd is aan de gebruiker.

2. Welke oplossing zien burgers om de opportuniteit op te lossen?

Deze vraag zal vanzelfsprekend behandeld worden in onze co-creatie workshop met burgers waar we samen de oplossing vorm zullen geven.

3. Welke oplossing zien experten om de opportuniteit op te lossen?

Deze vraag zal vanzelfsprekend behandeld worden in onze co-creatie workshop met experten waar we samen de oplossing vorm zullen geven.

Fase 3

22/11/2021 - 19/12/2021

Doelstelling

Verder bouwend op Sprint 2 blijft er gezocht worden naar belangrijke opportuniteiten om de zorg verstaanbaar te maken. Er wordt steeds dichter bijgewerkt naar het uiteindelijke doel: de opportunity pitch. Aan de hand van de informatie die experts geven bij de interviews, zullen de pijnpunten in de zorg omtrent verstaanbaarheid, worden geïdentificeerd. Bij Sprint 2 werden nog geen interviews afgenomen omwille van de drukke agenda van de experts daarom zal er in Sprint 3 dus nog verder interviews worden afgenomen. De verkregen data uit de interviews zal worden getranscribeerd en gecodeerd om zo tot een duidelijk overzicht te komen van de verworven data. Op die manier kan er al begonnen worden om de data te convergeren tot duidelijke opportuniteiten voor de opportunity pitch. Tegelijkertijd zal er ook gewerkt worden aan het creëren van persona's die de verworven inzichten tastbaarder te maken. De persona's vormen een skelet om patiënten hun pijnpunten in de verstaanbare zorg beter te illustreren.

Vraagstelling

  1. Wat houdt verstaanbare zorg in voor experten?
  2. Welke opportuniteiten worden geïdentificeerd door experten?
  3. Hoe kunnen de verworven inzichten worden omgezet naar persona's?

Methodeplanning

Expert interview
  • Aantal respondenten: 25
  • Fase: Data verzameling
Personas
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Experten contacteren
  • Siebe Verhoeven
  • Jana Van Haesendonck
  • Mattie Crombez
  • Asia Dyck
Interviews afnemen

Volledig team

Interviews transcriberen

Volledig team

Interviews coderen

Volledig team

Persona's creëren
  • Wouter Storme
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
25 Schatting
31 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Comon heeft in totaal 13 transcripties doorgestuurd van expertinterviews die zij hebben afgenomen. Met onze groep hebben we in totaal 8 expertinterviews afgenomen. Dit brengt het totaal op 21 expertinterviews. Dit haalde de doelstelling van 25 expertinterviews niet dus werd er besloten om ook burgers, ofwel patiënten, te interviewen over de verstaanbaarheid in de gezondheidszorg. Er werden 10 burgerinterviews afgenomen. In totaal zijn er dus 31 interviews afgenomen en is het doel van 25 interviews behaald. Er werd dus gepivot in het onderzoek. Doordat zowel zorgverlener als zorgnemer werden geïnterviewd, creëerde dit nog een beter beeld in de problematiek rond de verstaanbaarheid van gezondheidszorg. Dit bracht als resultaat een beter inzicht in de reis van de patiënt. De transcripties werden open en axiaal gecodeerd met de bedoeling om de data vervolgens selectief te coderen en dus zoveel mogelijk te structureren in de verschillende thematieken. Relevante stukken data werden geclusterd onder overkoepelende thema's. De thema's werden op voorhand opgesteld en zijn voortgekomen van de SOTA en de brainstorm die in de vorige Sprints plaatsvond. Comon deelde hiervoor ook hun overkoepelende thema's (jargon, beperkingen van (niet-)digitale kanalen, tijdsgebrek zorgverlener, gebrek communicatieve skills zorgverlener, taal- & cultuurbarrières en gebrek aan gezondheids- & digitale vaardigheden van de patiënt). Op die manier kon er vergeleken worden of dit al overeenkwam met de thema's die met de groep werden geïdentificeerd. Hiervoor kan geconcludeerd worden dat de thema's grotendeels overeenkwamen. De codes die wij uitkwamen, werden verwoord als volgt: Sociale exclusie, informatie op maat, gezondheidsvaardigheden, culturele verschillen, zorg op maat, beleidstekort, digitale skills, taal. De vergelijking werd gemaakt om na te gaan of beide onderzoeken hetzelfde resultaat uitkwamen en of er geen sectoren of andere onderzoeksvelden waren die nog onderzocht moesten worden. Het was interessant om te zien dat wij, in tegendeel tot Comon, wel uit onze codering het belang van beleid als aparte categorie hebben bestempeld. Daarnaast kunnen alle categorieën tussen ons en Comon aan elkaar gelinkt worden. Een overzicht van de coderingen van de burgerinterviews en expert interviews die onze groep heeft afgenomen, kan teruggevonden worden in de documents.
  • De points-of-pain en opportunities zijn geïdentificeerd en er is een selectie gemaakt op basis van wat burgers en experten hieruit de belangrijksten vinden (informatie op maat, zorg op maat en zorgmanagement). Deze inzichten zijn belangrijk om te werken aan een oplossing voor het probleem. Nu geweten is wat het probleem is, kan er aan de slag gegaan worden met het zoeken van een oplossing. Dit zal in Sprint 4 plaatsvinden.
METHODIEK 2: Personas
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Door de interviews met experten en burgers werd er een beter inzicht gekregen in de reis van de patiënt. De verschillende patiëntenreizen werden geclusterd en vervolgens werd er geprobeerd om linken te leggen tussen de verschillende problemen die de respondenten ervaarden toen ze in contact kwamen met de zorg. Door de clustering van deze data onder de overkoepelende thema's kon er duidelijk opgemaakt worden welke thema's het meest aan bod kwamen. Dit bracht het onderzoek bij 'Informatie op maat' en 'Zorg op maat'. Dit blijven brede thema's die op verschillende manieren tot uiting komen en langs de 7 assumption persona's geïllustreerd worden. De persona's stellen patiënten in hun patiëntenreis voor die elk een specifieke ervaring hebben met de problematiek onverstaanbare gezondheidszorg. Ze hebben hun eigen achtergrond, kenmerken, persoonlijkheid waardoor zij de patiëntenreis op een andere manier doorlopen. In documents bij het bestand "Persona's" kunnen alle persona's duidelijk en uitgebreid uitgeschreven, teruggevonden worden. Er is ook een algemeen overzicht van de de patiëntenreis dat een helikopterbeeld biedt over de verschillende problemen die ze meemaken op vlak van informatie op maat.
  • De persona's komen in verder onderzoek van pas om de bedachte oplossingen, die bijvoorbeeld voortkomen uit een brainstorm, aan af te toetsen. Zo kan er beter gecontroleerd worden of een oplossing wel voor iedere patiënt geschikt is en realistisch genoeg is om te implementeren.
METHODIEK 3: Survey
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Deze methodiek werd in de prognose niet beschreven maar was ook deel van de pivot die gemaakt werd tijdens het onderzoek. Doordat er ook burgers werden geïnterviewd werd dit in het onderzoek verder aangevuld door een survey die zowel door burgers als experten kon ingevuld worden. Het doel van de survey is om nog een beter inzicht te krijgen welke opportuniteit de meest prangende is om aangepakt te worden. Momenteel zijn er al 101 respondenten die de survey invulden en de survey is nog steeds lopend.

Antwoorden

1. Wat houdt verstaanbare zorg in voor experten?

Allereerst werd duidelijk dat expertinterviews alleen niet voldoende waren. In deze sprint werd namelijk duidelijk dat de geïnterviewde experts “verstaanbare zorg” breed definieerden, maar dat er voornamelijk een focus lag op het taal- en cultuuraspect. Om het volledige plaatje te krijgen, bleek vrij snel dat verstaanbare zorg ook langs burgerzijde bevraagd moest worden. De aanvulling met SOTA maar vooral burgerinterviews zijn daardoor sterke triangulaties waarin verstaanbare zorg breder werd gedefinieerd. Uit de expert- en burgerinterviews vloeiden enkele bepalende factoren voort die voor experts en burgers een invloed hebben op de verstaanbaarheid van de zorg: taal, leeftijd, cultuur, gezondheidsvaardigheden, digital literacy, migratieachtergrond, geschooldheid, werken in de zorg, socio-economische status en de mentale toestand van een patiënt zijn allemaal bedreigingen voor de verstaanbaarheid van de zorg waaraan experts en burgers denken. Zo kunnen arts en patiënt elkaar niet begrijpen door een simpel taalverschil, kan een patiënt overweldigd worden door het taalgebruik van de arts en zijn er cultuurverschillen (bijvoorbeeld opvattingen rond alternatieve geneeswijzen).

2. Welke opportuniteiten worden geïdentificeerd door experten?

Waar sprint 2 een divergentie van mogelijkheden betrof, heeft de triangulatie van expert- en burgerkant in sprint 3 geleid tot een convergentie van 8 concrete clusters waar opportuniteiten liggen: op de aspecten sociale exclusie, informatie op maat, gezondheidsvaardigheden, culturele verschillen, zorg op maat, beleidstekort, digital skills en taal zijn nog heel wat winsten te boeken.

Onder de opportuniteit van sociale exclusie vallen de mensen die het meeste lijden onder onverstaanbare gezondheidszorg door sociaal-economische factoren als ongeletterdheid, armoede, illegaliteit en psychische problemen. Dit bepaalt in grote mate hoe ze relatief het hardst worden getroffen door onverstaanbare gezondheidszorg.

Informatie op maat gaat over zaken als het vermijden van vakjargon en het recht op informatie. De negatieve gevolgen hiervan zijn bijvoorbeeld minder vertrouwen, minder therapietrouw of onbegrip voor een behandeling.

Ook op vlak van gezondheidsvaardigheden (health literacy) zijn er opportuniteiten, gaande over gezondheidsinformatie kunnen lezen, capteren en ernaar kunnen handelen.

Culturele verschillen scheppen ook mogelijkheden tot verbetering: er is nog steeds meer mogelijk om cultuursensitieve zorg te verschaffen, rekening houdende met culturele verschillen ten aanzien van gezondheidszorg.

Zorg op maat houdt in dat men meer aandacht heeft voor de persoonlijke noden van de patiënt, dat men meer doelgericht gaat werken en dat de kloof tussen patiënt en dokter moet verminderen.

Op vlak van beleidstekort/zorgmanagement zijn heel veel winsten te boeken door de druk op zorgverleners af te nemen, en te zorgen voor een eengemaakt efficiënter beleid. Zo is het tijdstekort een reden waardoor patiënten niet worden doorverwezen, zijn er te weinig huisartsen, en zitten dossiers in een kluwen van administratie verstrengeld.

Onder digital skills verstaan experts en burgers “hulp in de vorm van tools en technologie” en de benodigde vaardigheden die patiënten nu nodig hebben of missen door de digitalisering. Er zijn al heel wat apps voor patiënt en dokter, maar deze worden niet gebruikt uit tijdsoverwegingen of een gebrek aan digital skills.

Ten slotte blijft de opportuniteit van de taalbarrière een evidente uitdaging: door taalverschillen gaat heel wat informatie verloren, en de oplossing van digitale of fysieke tolken is geen echte sluitende oplossing.

Er was een algemene consensus tussen experts en burgers over de opportuniteiten op vlak van zorgmanagement, informatie op maat en zorg op maat die als belangrijkste opportuniteiten zijn aangeduid. Tijdens de hele patiëntenreis uiten deze opportuniteiten zich op verschillende manieren. Voor de top drie van opportuniteiten specifiek is dat als volgt:

-Gebrekkig zorgmanagement: bij consultaties is het noodzakelijk om voldoende tijd te voorzien, er wordt soms te snel tot essentie van de zaak gekomen. Daarnaast moet het makkelijker worden om belangrijke informatie te delen over de patiënt (onder andere om tijdsverlies tegen te gaan), en zijn de reeds beschikbare tools niet altijd even efficiënt (online tolken zijn bijvoorbeeld niet altijd beschikbaar of zijn duur).

-Informatie op maat: moeilijk taalgebruik dat niet matcht met wat de patiënt kan begrijpen (specifieke jargontermen of een taalverschil). Er is een nood om info makkelijker de delen met de patiënt zonder de persoonlijke toets te verliezen, en meer intuïtieve en interactieve tools die zijn afgestemd op de noden van de patiënt. Patiënten hebben ook nood aan meer overtuiging over een behandeling, en zouden ook beter geïnformeerd moeten worden over de meerdere mogelijkheden van een behandeling om hen een geïnformeerde keuze te laten maken. Daarnaast is een meer gepersonaliseerde manier van communicatie nodig om patiënten intrinsiek te motiveren om een gedragsverandering tot stand te brengen.

-Zorg op maat: artsen zijn soms te suggestief en vullen voor de patiënt in wat er scheelt, en nemen de context van een patiënt niet mee. Het belang van een goede begeleiding en luisteren naar patiënt weegt soms door op een correcte behandeling (bijvoorbeeld: liever bij huisarts behandeld worden dan specialist). Daarnaast is er nog ruimte voor het belang van interactie bij het stellen van een diagnose en mag de menselijke component (bijvoorbeeld empathie) niet vergeten worden. Er is soms ook een mismatch tussen waar de prioriteiten van arts en patiënt liggen. Ten slotte is er ook nood aan een persoonlijke opvolging met inachtname van context (bijvoorbeeld: digitale behandelingsschema’s maken het moeilijk voor ouderen om de zorg verder te zettten).

3. Hoe kunnen de verworven inzichten worden omgezet naar persona's?

Alle interviews en coderingen kunnen gebruikt worden om zeven assumption persona’s te verbeteren op vlak van geloofwaardigheid en volledigheid. Zo worden ze scherper gesteld, en kunnen de inzichten gebruikt worden om de patiëntenreis van de persona’s in een bevattelijk overzicht te visualiseren, waar per concreet persona problemen in de reis van de patiënt aangetoond kunnen worden. De persona’s kunnen in de toekomst ook gebruikt worden om respondenten aan te spreken voor co-creatiesessies.


Fase 2

01/11/2021 - 21/11/2021

Doelstelling

In Sprint 2 is het de bedoeling om meer data te verzamelen over de pijnpunten in de zorg. Zoals al in de vorige Sprint werd besloten, zal dit via expert interviews gebeuren. Hiervoor wordt een topiclijst opgesteld, experts gezocht die een meerwaarde aan informatie kunnen brengen voor de challenge en tenslotte het afnemen van de interviews. De experts worden via een sneeuwbal-steekproef geselecteerd. Dit wil zeggen dat in de eerste ronde 5 interviews worden afgenomen en dat de experts andere mogelijk geschikte respondenten aanraden. Na de eerste ronde zal de topiclijst worden aangepast waar nodig en zullen er interviews worden afgenomen met de aangeraden experts.

Het is de bedoeling om met de verzamelde data een breder inzicht te krijgen in de problematiek van onverstaanbare zorg. Hieruit zal ook blijken welke point-of-pain het meeste doorweegt qua belang in de gezondheidssector en zo een opportuniteit vormt waarmee aan de slag kan worden gegaan.

Vraagstelling

  1. 1. Wat zijn de points-of-pain rond verstaanbaarheid in de gezondheidszorg?

Methodeplanning

Expert interview
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling
State Of The Art analyse
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Topiclijst verder afwerken

Volledig team

Expertinterviews afnemen

Volledig team

METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
25 Schatting
25 Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Zelf hebben we nog geen expertinterviews afgenomen, wegens de agenda van onze mogelijke respondenten. Uit de codering van een aantal interviews, afgenomen door Comon, konden wij echter al enkele bevinden bekomen. Ten eerste werd vaak gesproken over het point-of-pain ‘relatie tussen arts en patiënt’. Er bestaat namelijk een spanning door het zogenaamde ‘niveauverschil’. Artsen mogen niet uit de hoogte spreken en moeten bewuster worden van hun gebruik van vakjargon. Daarnaast weten patiënten vaak niet hoe ze bepaalde dingen moeten uitleggen. Eén respondent doet in kader hiervan een pleidooi voor communicatie op menselijk niveau. Ten tweede wordt voornamelijk de taalbarrière als groot obstakel aangegeven. Vaak is het niet mogelijk bepaalde nuances op een goede manier over te brengen tussen arts en patiënt. Vaak komen mensen uit verschillende culturen, waardoor andere gewoontes vaak tot misverstanden leiden. Deze misverstanden kunnen deels gemeden worden door een bewustzijn te creëren. Ten derde focust een respondent zich voornamelijk op de hulp voor kwetsbare mensen. Kwetsbare mensen moeten ondersteund worden en mogen niet uitgesloten worden. Structurele veranderingen in de samenleving zijn hiervoor nodig om meer rekening te houden met mensen in kwetsbare situaties. Zo zal bijvoorbeeld de druk op zorgverleners moeten worden verlicht, om kwalitatieve zorg te kunnen bieden. Ten slotte werd ook getoetst in welke mate de respondenten technologische hulpmiddelen voor ogen zien. Een respondent stelt dat technologie zou kunnen helpen door een app te ontwikkelen waar de patiënt kan aanduiden wat voor pijn deze heeft, het concept hiervan kan leren begrijpen en ook geholpen wordt met het invullen van de mutualiteitspapieren in de taal van de patiënt. Een andere respondent is kritisch ten opzichte van het nut van technologie en focust zich vooral op het menselijke verhaal omtrent verstaanbaarheid van de zorg. Er wordt echter wel gesteld dat een app die zorgverleners dagelijks kunnen gebruiken om te vertalen, een positieve impact zou kunnen hebben. Bij het bedenken van een technologische oplossing is het belangrijk, dat deze niet teveel aan regeltjes en voorwaarden is gebonden. Daarnaast moet deze ook snel toegankelijk zijn.
METHODIEK 2: State Of The Art Analysis
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Voor de SOTA analyse werd deze Sprint gekeken naar hoe technologie kan verbonden worden met een betere zorgverlening. Hierbij werd er vooral naar de Teckno 2030 toekomstscenario’s gekeken om de verschillende gestaafde toekomstvisies ter inspiratie te gebruiken. Daarbij zijn er vier verschillende toekomstvisies voorgesteld: 1) Gezond is het nieuwe normaal; een maatschappij waarbij technologie alomtegenwoordig is maar ook als een black box gezien wordt met weinig burger participatie. De maatschappij handelt wel vanuit het algemeen belang. 2) Domino, of zo; een zeer individualistisch/liberalistisch maatschappij met een overaanbod aan gefragmenteerd en onbetaalbaar zorg waarbij private conglomeraten alleen winstmaximalisatie als doel hebben. 3) Dar-win or lose; ook een individualistisch/liberalistisch maatschappij maar hierbij worden individuele initiatieven sterk aangemoedigd, burgers worden als actieve agents gezien. Er is ook veel meer sprake van filantropie en crowdfunding. Een technologie-gedreven en hyper-geconnecteerde samenleving met data als nieuwe ‘currency’. 4) BEAGL (better ageing for healthy living and dying); een maatschappij waarbij technologie gebruikt wordt om het algemeen belang en de gemeenschap te ondersteunen met de focus op reële behoeften. Er is sprake van maximale burger participatie en sociale steun met sterke nadruk op educatie en coaching. Hierbij is een preventieve gezondheidszorg het doel. Een meer gedetailleerd overzicht van de toekomstscenario’s zit in het samenvattingsdocument vervat. Deze inzichten werden op hun beurt gebruikt bij het ontwikkelen van de vragenlijst voor de expertinterviews. Ze kunnen ook later in ons traject gebruikt worden bij het definiëren van onze visie op de toekomst en hoe onze oplossing eruit zou moeten zien.
METHODIEK 3: Focusgroep
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • We hebben deze focusgroep niet zelf op poten gezet. We zijn daarentegen naar een initiatief van Comon getrokken om zelf deel te nemen aan een aantal focusgroepen omtrent de vraag: "Hoe maken we gezondheidszorg verstaanbaar voor iedereen?" De inzichten die we hier hebben verworven, zullen kunnen dienen om gerichter vragen te stellen tijdens onze interviews. Voornamelijk wanneer respondenten zelf minder inbreng geven, zullen deze bevindingen uiterst interessant blijken.
  • We hebben een aantal zaken geleerd uit deze focusgroepen: - Men besprak dat zorg gezien moet worden als basisrecht. Juist daarom moet zorg verstaanbaar zijn om ook toegankelijk te zijn. - Men was vrij sceptisch ten opzichte van implicaties rond privacy die bepaalde technologische oplossingen zouden veroorzaken. Zo stond men bijvoorbeeld vrij negatief ten opzichte van het feit dat dokters online kunnen zien of de patiënten hun medicijnen bij de apotheker hebben opgehaald. - Een deelnemer van een focusgroep vertelde over een onderzoek dat stelt dat bepaalde doelgroepen anders behandeld worden door dokters. Anderstaligen krijgen bijvoorbeeld minder uitleg van de dokter. - Ten slotte was men kritisch ten opzichte van online platformen. We moeten ons namelijk de vraag stellen voor wie informatie toegankelijk en begrijpelijk is. (Meer details omtrent deze thema's zijn gebundeld in het document 'filocafé')

Antwoorden

1. 1. Wat zijn de points-of-pain rond verstaanbaarheid in de gezondheidszorg?

In deze sprint werden al verschillende points-of-pain geïdentificeerd in het verstaanbaar maken van de zorg: een taalbarrière, het moeilijke vakjargon, kwetsbare groepen die vaak niet beschikken over ziekte-inzicht. De taalbarrière werd tijdens het Filocafé ook aangehaald en er werd zelfs beweerd dat de gevolgen van de taalbarrière verder gaan dan verstaanbaarheid en ook de kwaliteit van de zorg beïnvloeden.

Technologische toepassingen die een deel van de oplossing kunnen vormen hiervoor, zou een applicatie zijn die in de taal van de patiënt uitlegt wat de ziekte inhoudt en ook kan helpen met het invullen van de mutualiteitspapieren. Mits de app gebruikvriendelijk en toegankelijk is. Uit het Filocafé is wel al gebleken dat hier al een zeker scepticisme rond is en er al verschillende vragen oprijzen rond privacy en hoe er zal worden omgesprongen met data van de patiënt.

Fase 1

04/10/2021 - 24/10/2021

Doelstelling

In Sprint 1 wordt er informatie vergaard over de gezondheidszorg om hier een beter inzicht in te krijgen. Op die manier kunnen er al verschillende points-of-pain geïdentificeerd worden en kunnen er al opportuniteiten verkend worden die de zorg kunnen verbeteren omtrent verstaanbaarheid. De geselecteerde opportuniteiten worden onderbouwd door literatuur om deze in geloofwaardigheid te staven. De bedoeling is om nog heel algemeen en breed te blijven qua zoektocht naar opportuniteiten en dus enkel te divergeren. Er wordt in deze sprint nog niet aan scoping gedaan.

1/ Empathische: vertrouwd raken met probleem en context tijdens een kennismaking met Comon. Hieruit werden hun visie en noden achterhaald.

2/ Context van de challenger (macroperspectief): Elk jaar behandelt Comon een nieuwe probleemstelling waarbij technologie en wetenschap een deel van de oplossing zullen zijn. Wij gaan een technologische oplossing/prototype aanbieden dat de hoogste noden inlost.

3/ Twee doelstellingen: (1) Opportunity: management pitch voor Pauline De Wolf & (2) Solution: via requirement briefing aan Pauline De Wolf

4/ Onderliggende vraagstelling: elke doelstelling kan uiteenvallen in meerdere vragen.

5/ Methodologisch pad: creatieve brainstorm, stakeholder mapping, expert interview en state of the art analyse.

Vraagstelling

  1. Wat zijn de points-of-pain rond verstaanbaarheid in de gezondheidszorg?

Methodeplanning

Creative brainstorm
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Rapportering
Stakeholder mapping
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Rapportering
Expert interview
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
State Of The Art analyse
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Creatieve brainstorm/SOTA-analyse/stakeholdermapping

Volledig team

Presentatie (het visualiseren en logische opbouwen van de slides)
  • Wouter Storme
  • Mattie Crombez
  • Asia Dyck
Presentatie (presenteren)
  • Javad Kashefi
  • Nathan Termote
Rapportering via Innovation journey tool
  • Sofie Vanzeebroeck
Expertinterviews (voorbereiding)
  • Warre Vanhoutte
METHODIEK 1: Creative brainstorm
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Deze methode heeft geholpen om het gefragmenteerde zorglandschap te verkennen en bij te dragen tot een helikopterperspectief. Zo kwamen nieuwe domeinen als dementie en revalidatie aan het licht.
METHODIEK 2: Stakeholder mapping
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Zo goed als alle relevante stakeholders omtrent het zorglandschap werden bij deze methode geïdentificeerd. De belangrijkste stakeholders die kunnen helpen met zorg meer verstaanbaar te maken zijn Dienst Gezondheid Stad Gent en de vereniging van Wijkgezondheidscentra Gent omdat deze dicht bij de gezondheidszorg staan in Gent.
METHODIEK 3: State Of The Art analyse
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • De State Of The Art analyse hielp om verschillende points of pain te identificeren en deze meteen te staven. De meeste opportuniteiten werden gevonden in de domeinen: technologie, communicatie, zorgkennis, cultuur, gezondheidsproblemen, zorgverlening en projecten.

Antwoorden

1. Wat zijn de points-of-pain rond verstaanbaarheid in de gezondheidszorg?

De verstaanbaarheid van de zorg is een nog heel ruim te definiëren begrip dat verscheidene aspecten en lagen kent. Daarom zijn er nog heel wat onontgonnen opportuniteiten met elk hun points-of-pain. Zelfs de definiëring van verstaanbaarheid op zich kan als een point-of-pain beschouwd worden. Daarom kan er nog geen antwoord gegeven worden op deze vraag, en wordt deze verder in het traject onderzocht.

Wat nemen we mee naar de volgende onderzoeksstap?

In deze sprint werd er veel informatie verzameld. Voor de volgende sprint zal er nog dieper worden ingegaan op de pijnpunten van de gezondheidssector en zal er ook experts worden geconsulteerd die hier nog meer inzicht over zullen verschaffen.

Te onthouden voor op te leveren tangible:

De waarden van Comon (bottom-up, Gents, coöperatief) werden in deze Sprint geïdentificeerd en worden mee in rekening genomen naar de opportunity pitch. De geïdentificeerde stakeholders kunnen nu mee worden betrokken in de experteninterviews.