Challenge door Comon

Hoe kunnen we zorg meer verstaanbaar maken?

Doelen

Opportunity pitch

De gezondheidszorg is een enorm gefragmenteerd landschap. Voor deze opdracht is het dus belangrijk dat er, vooraleer er een oplossing gezocht wordt, alle zorgverlenende sectoren in kaart gebracht worden. Zo is het mogelijk een duidelijk overzicht te maken van welke gezondheidszorg al dan niet verstaanbaar is voor Gentse patiënten. Er wordt dus op zoek gegaan naar de points of pain in de zorgsector. Verder wordt ook al verkend welke technologische hulpmiddelen bestaan om zorg verstaanbaar te maken zoals bijvoorbeeld Bingli, een app die de taalbarrière tussen patiënt en arts helpt te overbruggen.

Concreet is het doel om een pitch te geven aan de challenger (Pauline De Wolf) waarbij alle opportuniteiten worden blootgelegd om uiteindelijk tot 1 opportuniteit te komen die een grote rol speelt in het verstaanbaar maken van de zorg.

User requirement & validation briefing

Nadat de points of pain geïdentificeerd zijn, is het de bedoeling dat er aan de hand van technologie een oplossing voor wordt geboden. Er wordt op zoek gegaan naar waar de tussenkomst van technologie een meerwaarde heeft in de missie om zorg verstaanbaarder te maken. Er zal meteen ook worden gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid en de adoptie van de technologie zodat dit met succes geïmplementeerd en gebruikt kan worden.

Concreet zal er voor de geïdentificeerde opportuniteit, die bij de opportunity pitch werd gekozen, een oplossing worden gezocht die dan wordt beschreven in de requirement briefing aan de challenger. Met de requirement briefing is het dan de bedoeling om te werken aan een prototype die een deel van de oplossing kan zijn om zorg verstaanbaarder te maken.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Creative brainstorm
Methodiek 2
State of the art analysis
Methodiek 3
Stakeholder mapping
Methodiek 4
Expert interview
Methodiek 5
Heuristic evaluation
Methodiek 6
Personas
Methodiek 7
Feature design & credit creation
Methodiek 8
Thinking aloud protocol
Methodiek 9
Scenarios of use
Methodiek 10
Storyboard
Methodiek 11
Cognitive walkthroughs

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
Creative brainstorm
Methodiek 2
Stakeholder mapping
Methodiek 3
State Of The Art analyse
  • FASE 2
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
State Of The Art Analysis
Methodiek 3
Focusgroep
  • FASE 3
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Personas
Methodiek 3
Survey
  • FASE 4
Methodiek 1
Creative brainstorm
Methodiek 2
SOTA-analyse
Methodiek 3
Stakeholder mapping
  • FASE 5
Methodiek 1
Pitfall-escapeline
  • FASE 6
Methodiek 1
Co-creatie (met burgers)
Methodiek 2
Prototyping workshop
  • FASE 7
Methodiek 1
Usability testing