Challenge door Vanden Broele

Hoe kunnen we het welzijn van ouderen in de toekomst verbeteren binnen thuiszorg en woonzorgcentra?

Doelen

Communicatiedoel

  • Eiland: Opportunity
  • Methodiek: Scenario analysis

Welke specifieke problemen ondervinden stakeholders bij ouderenzorg en hoe zien ze deze evolueren?

Wat? Vanuit de verschillende pijnpunten uit de stakeholder interviews/ de PESTEL/ de literatuur maken we een scenario analyse op met de persona’s in het achterhoofd. De scenario’s hebben betrekking op de nabije toekomst maar zijn niet louter gefocust op corona alhoewel dit een factor is die mee in achting wordt genomen. Dit is namelijk zo afgesproken met de opdrachtgever. Aangezien er een toekomstbeeld ontwikkeld wordt, maken we een scenario met een tijdshorizon van 30 jaar (2050). Binnen een scenario-analyse is het belangrijk om een brede marge te nemen dus daarom hebben we gekozen voor een tijdspanne van 30 jaar. Dit biedt veel toekomstgerichte mogelijkheden voor onze scenario's.

Waarom? Het doel is het zorgvuldig identificeren van opportuniteiten. Aan de hand van de scenario analyse zal het namelijk voor ons duidelijker worden op welke trends en functies we moeten focussen bij de creatie van een innovatief idee of product. Hiernaast zal het duidelijk worden hoe de stakeholders verschillende ideeën zien evolueren.

Interfacedoel

  • Eiland: Solution
  • Methodiek: Paper prototyping

Welke vormgeving lijkt gepast voor ons product en is praktisch bij gebruik?

Wat? Visueel duidelijk beeld verschaffen van onze innovatieve dienst/ product aan de hand van tekeningen (kan ook digitaal). Kan eventueel nog veranderen in dienste van het gekozen concept dat uitgewerkt wordt. Ook hier wordt net zoals bij ons communicatiedoel focussen we hier ook op een tijdshorizon van 30 jaar.

Waarom? Een papieren prototype is duidelijk en eenvoudig te volgen voor de ouderen, dit ook via een online setting (nodig in de tijden van corona). We sparen veel tijd en geld uit door deze manier van testing te doen. Het is snel aanpasbaar als we aanpassingen willen doen.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Stakeholder mapping
Methodiek 2
PESTEL analysis
Methodiek 3
Expert interview
Methodiek 4
Delphi method
Methodiek 5
Scenario analysis
Methodiek 6
Creative brainstorm
Methodiek 7
COCD-box
Methodiek 8
Intention survey
Methodiek 9
Paper prototyping
Methodiek 10
Cognitive walkthroughs
Methodiek 11
Thinking aloud protocol

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
PESTEL analysis
Methodiek 2
Stakeholder mapping
  • FASE 2
Methodiek 1
Expert interview
  • FASE 3
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Scenario analysis
  • FASE 4
Methodiek 1
Delphi method
Methodiek 2
Scenario analysis
  • FASE 5
Methodiek 1
Scenario analysis
Methodiek 2
Creative brainstorm
Methodiek 3
Environmental scanning
  • FASE 6
Methodiek 1
Lotus blossom
Methodiek 2
COCD-box
Methodiek 3
Intention survey
Methodiek 4
Paper prototyping
  • FASE 7
Methodiek 1
Scenario analysis
Methodiek 2
Personas
  • FASE 8
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Scenario analysis
Methodiek 3
Personas
Methodiek 4
Creative brainstorm
  • FASE 9
Methodiek 1
Scenario analysis
Methodiek 2
Personas
Methodiek 3
Creative brainstorm
Methodiek 4
Paper prototyping
Methodiek 5
Cognitive walkthroughs
  • FASE 10
Methodiek 1
Cognitive walkthroughs