Presentatie
Doorheen het academiejaar worden de studenten gecoached om hun resultaten zo overzichtelijk mogelijk weer te geven in stakeholder presentaties.
METHODIEK 1: Desk Research
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Begrijpen hoe het in zijn werk gaat om een auto te delen bij BattMobility, en ontdekken welke verschillende mogelijkheden hier in bestaan.
METHODIEK 2: Literatuurstudie
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- We leerden via de literatuurstudie wat een community is en hoe deze ontstaat.
METHODIEK 3: Expert interview
Aantal respondenten
1
Schatting
1
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Verslag meeting 7/10: BattMobility (David) De manier waarop er wordt omgaan met de auto’s: daar gaat de challenge over Belangrijke Statistieken: • 94,7% van de auto’s staan stil. • Nadruk op gedeelde mobiliteit en elektrische voertuigen als oplossing om verkeer en het aantal voertuigen te verminderen. Parkeer- en Toegankelijkheidsproblemen: • Parkeerplaatsen worden vaak ingenomen door andere voertuigen, wat voor frustratie bij gebruikers zorgt. Dit probleem wordt gecompliceerd doordat gereserveerde parkeerplaatsen van deelauto’s in Gent mogelijk vanaf januari verdwijnen. • Diverse niet-officiële methoden worden gebruikt om parkeren te beheren (nudging, barrières, beugels, borden). • (--> het is een regionaal probleem.) • Een wagen boeken ze weten niet of die wagen van BM is of van een eigen gebruiker; Financiële Aspecten: • Er is potentieel om de leasekosten te verlagen door gedeeld gebruik, maar het terugverdienen hiervan blijkt moeilijk. • BattMobility biedt een uitgebreid assortiment voor bedrijven (Batt for business), waarbij ze flexibel gebruik kunnen maken van alle verschillende formules. Elk moment kan je wisselen van formules. Community en Gebruikersbetrokkenheid: • 80% van de vloot bestaat uit privéauto’s, wat voor minder risico zorgt. • Slechts 20% van de auto’s staan stil bij BattMobility. (inclusief de nacht) • Het doel is om een ecosysteem te creëren waarin gebruikers respectvol met elkaars voertuigen omgaan, alsof het hun eigen auto is. Gebruikersinteractie: • Gebruikers kiezen vaak de dichtstbijzijnde auto, wat betekent dat dezelfde personen vaak dezelfde auto gebruiken, wat bijdraagt aan een gevoel van gemeenschap onder deze frequente gebruikers. • Een belangrijk discussiepunt was hoe gebruikers die dezelfde auto delen, beter met elkaar in contact kunnen worden gebracht. • Wat is het meest optimale systeem om gebruikers in contact te brengen die dezelfde auto gebruiken. Gebruiken ze dezelfde tools? Moet het in de app gebeuren? (is dat zichtbaar tussen 2 personen of moet die in een community gebeuren, hoe communiceren en wanneer is het belangrijk dat ze naar iedereen moeten sturen) Als je in de file en te laat ben,.. Toegang tot Voertuigen en Verantwoordelijkheden: • De app opent de wagen en de sleutel ligt in de auto • Niet alle voertuigen zijn even toegankelijk. • Er is geweten wie het voertuig vóór of ná je gebruikt. Dit kan zorgen voor meer verantwoordelijkheidsgevoel onder de gebruikers. • In het verleden werden WhatsApp-groepen aangemaakt voor specifieke voertuigen. Ook in het verleden een chatbot genaamd BattBob ofzo iets. Schaderapportage en Netheid: • Na elke rit worden gebruikers gevraagd om eventuele schade en de netheid van de auto te rapporteren. Bij een beoordeling van drie sterren of minder wordt om verdere uitleg gevraagd, die zichtbaar is voor volgende gebruikers. • Gebruikers kunnen aangeven of ze de auto hebben schoongemaakt, wat inzicht geeft in de gewoontes van andere gebruikers. Beschikbare Voertuigen: • Er is een grote verscheidenheid aan merken beschikbaar. Er werd eerder gekeken naar elektrische fietsen, maar dit bleek lastiger te implementeren. Communityvorming: • Het bouwen van een community gaat verder dan alleen gebruikers met elkaar in contact brengen; het omvat ook samenwerking met bedrijven om autodelen te stimuleren. • Strategieën zoals gratis parkeren voor deelwagens en het inzetten van privéparkings van bedrijven, vaak uitgerust met zonnepanelen, als verdienmodel werden besproken. Uitdagingen: • Niet alle gebruikers willen notificaties ontvangen, dus het is essentieel dat de juiste informatie de juiste mensen bereikt. • De app heeft momenteel geen functionaliteit voor communicatie tussen gebruikers. • Er komen ook altijd simpele vragen in zo een groep; Wat kan er daar voor komen (eigen gedachten: Er is behoefte aan een oplossing voor veelgestelde vragen (FAQ’s) op de app om gebruikersvragen, zoals hoe een auto te starten, efficiënt te behandelen.) Community Management: • Het BattSuperFan-initiatief stelt gebruikers in staat zich te registreren en met een link anderen te verwijzen. Plannen zijn in de maak om dit uit te breiden naar leasingopties. • Er wordt gekeken naar samenwerkingen met influencers (bijvoorbeeld snowboarder Seppe en Jacotte) om de betrokkenheid bij de community te vergroten. • Community manager: Niels Privacy en Wetgeving: • Privacy: Geldende wetgeving, maar moeten aan een bepaalde voorwaarden voldoen zoals emailadres wordt gedeeld met volgende en vorige gebruiker,.. • Het doel is om een persoonlijk netwerk van gebruikers op te bouwen, met mogelijke plannen voor community-evenementen en beloningen voor betrokken leden. • Netwerk van personen, maar daarom niet digitale netwerk Doelgroep: • Gericht op gebruikers van 22 tot 70 jaar; mensen die hun rijbewijs minder dan drie jaar hebben, kunnen nog geen deelauto gebruiken. • Surveys en interviews kunnen worden uitgevoerd via nieuwsbrieven of door gesprekken met communitymanager Niels om specifieke gebruikers te verzamelen. Gebruikersautonomie: • Gebruikers hebben de mogelijkheid om wel of niet deel uit te maken van de community; (gebruikers in controle • Toekomstplannen omvatten onderzoek naar het gedrag van gebruikers in de app om hyperpersonalisatie mogelijk te maken (MobilityOS) Ontwikkeling en Toegang: • Het portaal is nog in ontwikkeling; • Er wordt nagedacht over manieren om een breder publiek te bereiken • Ze hebben ook veel clienteel bij oudere mensen, zo komen er veel gepensioneerden op de info-avonden. • Samenwerkingen zoals met Hoppler werd overwogen, maar toegang is beperkt tot de wijk en blijkt te klein. • De community moet ook een tool zijn om nieuwe netwerken aan te werven.