Fase 1
30/09/2024 - 14/10/2024Doelstelling
Het voornaamste doel van fase 1 was de challenge begrijpen. Op maandag 07 oktober maakten wij kennis met David van Battmobility en legde hij ons uit wat het onderwerp van de challenge was, namelijk community-building. Om de challenge volledig te begrijpen voerden wij deskresearch uit om ons wat meer inlezen over community-building en maakten we ook kennis met hoe autodelen in zijn werk gaat.
David bezorgde ons een afgebakende onderzoeksvraag : “Hoe kunnen we de interactie binnen onze communities (22-70 jaar) zo organiseren (inhoud, methode, vorm) dat deze elkaar versterken en steunen, zonder dat ze dit als hinderlijk ervaren”. Wij pasten deze onderzoeksvraag ook niet meer aan, aangezien deze zeer duidelijk is.
Met de informatie die we nu verzameld hadden stelden we ons onderzoeksplan op.
Vraagstelling
- Wat is een community?
- Wat is autodelen?
- Wat zijn de kernwaarden en doelen van BattMobility?
Methodeplanning
- Aantal respondenten: -
- Fase: Voorbereiding
- Aantal respondenten: -
- Fase: Data verzameling
- Aantal respondenten: -
- Fase: Voorbereiding
Taakverdeling
Volledig team
Volledig team
Volledig team
METHODIEK 1: Desk Research
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Begrijpen hoe het in zijn werk gaat om een auto te delen bij BattMobility, en ontdekken welke verschillende mogelijkheden hier in bestaan.
METHODIEK 2: Literatuurstudie
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- We leerden via de literatuurstudie wat een community is en hoe deze ontstaat.
METHODIEK 3: Expert interview
Aantal respondenten
Belangrijkste resultaten
- Verslag meeting 7/10: BattMobility (David) De manier waarop er wordt omgaan met de auto’s: daar gaat de challenge over Belangrijke Statistieken: • 94,7% van de auto’s staan stil. • Nadruk op gedeelde mobiliteit en elektrische voertuigen als oplossing om verkeer en het aantal voertuigen te verminderen. Parkeer- en Toegankelijkheidsproblemen: • Parkeerplaatsen worden vaak ingenomen door andere voertuigen, wat voor frustratie bij gebruikers zorgt. Dit probleem wordt gecompliceerd doordat gereserveerde parkeerplaatsen van deelauto’s in Gent mogelijk vanaf januari verdwijnen. • Diverse niet-officiële methoden worden gebruikt om parkeren te beheren (nudging, barrières, beugels, borden). • (--> het is een regionaal probleem.) • Een wagen boeken ze weten niet of die wagen van BM is of van een eigen gebruiker; Financiële Aspecten: • Er is potentieel om de leasekosten te verlagen door gedeeld gebruik, maar het terugverdienen hiervan blijkt moeilijk. • BattMobility biedt een uitgebreid assortiment voor bedrijven (Batt for business), waarbij ze flexibel gebruik kunnen maken van alle verschillende formules. Elk moment kan je wisselen van formules. Community en Gebruikersbetrokkenheid: • 80% van de vloot bestaat uit privéauto’s, wat voor minder risico zorgt. • Slechts 20% van de auto’s staan stil bij BattMobility. (inclusief de nacht) • Het doel is om een ecosysteem te creëren waarin gebruikers respectvol met elkaars voertuigen omgaan, alsof het hun eigen auto is. Gebruikersinteractie: • Gebruikers kiezen vaak de dichtstbijzijnde auto, wat betekent dat dezelfde personen vaak dezelfde auto gebruiken, wat bijdraagt aan een gevoel van gemeenschap onder deze frequente gebruikers. • Een belangrijk discussiepunt was hoe gebruikers die dezelfde auto delen, beter met elkaar in contact kunnen worden gebracht. • Wat is het meest optimale systeem om gebruikers in contact te brengen die dezelfde auto gebruiken. Gebruiken ze dezelfde tools? Moet het in de app gebeuren? (is dat zichtbaar tussen 2 personen of moet die in een community gebeuren, hoe communiceren en wanneer is het belangrijk dat ze naar iedereen moeten sturen) Als je in de file en te laat ben,.. Toegang tot Voertuigen en Verantwoordelijkheden: • De app opent de wagen en de sleutel ligt in de auto • Niet alle voertuigen zijn even toegankelijk. • Er is geweten wie het voertuig vóór of ná je gebruikt. Dit kan zorgen voor meer verantwoordelijkheidsgevoel onder de gebruikers. • In het verleden werden WhatsApp-groepen aangemaakt voor specifieke voertuigen. Ook in het verleden een chatbot genaamd BattBob ofzo iets. Schaderapportage en Netheid: • Na elke rit worden gebruikers gevraagd om eventuele schade en de netheid van de auto te rapporteren. Bij een beoordeling van drie sterren of minder wordt om verdere uitleg gevraagd, die zichtbaar is voor volgende gebruikers. • Gebruikers kunnen aangeven of ze de auto hebben schoongemaakt, wat inzicht geeft in de gewoontes van andere gebruikers. Beschikbare Voertuigen: • Er is een grote verscheidenheid aan merken beschikbaar. Er werd eerder gekeken naar elektrische fietsen, maar dit bleek lastiger te implementeren. Communityvorming: • Het bouwen van een community gaat verder dan alleen gebruikers met elkaar in contact brengen; het omvat ook samenwerking met bedrijven om autodelen te stimuleren. • Strategieën zoals gratis parkeren voor deelwagens en het inzetten van privéparkings van bedrijven, vaak uitgerust met zonnepanelen, als verdienmodel werden besproken. Uitdagingen: • Niet alle gebruikers willen notificaties ontvangen, dus het is essentieel dat de juiste informatie de juiste mensen bereikt. • De app heeft momenteel geen functionaliteit voor communicatie tussen gebruikers. • Er komen ook altijd simpele vragen in zo een groep; Wat kan er daar voor komen (eigen gedachten: Er is behoefte aan een oplossing voor veelgestelde vragen (FAQ’s) op de app om gebruikersvragen, zoals hoe een auto te starten, efficiënt te behandelen.) Community Management: • Het BattSuperFan-initiatief stelt gebruikers in staat zich te registreren en met een link anderen te verwijzen. Plannen zijn in de maak om dit uit te breiden naar leasingopties. • Er wordt gekeken naar samenwerkingen met influencers (bijvoorbeeld snowboarder Seppe en Jacotte) om de betrokkenheid bij de community te vergroten. • Community manager: Niels Privacy en Wetgeving: • Privacy: Geldende wetgeving, maar moeten aan een bepaalde voorwaarden voldoen zoals emailadres wordt gedeeld met volgende en vorige gebruiker,.. • Het doel is om een persoonlijk netwerk van gebruikers op te bouwen, met mogelijke plannen voor community-evenementen en beloningen voor betrokken leden. • Netwerk van personen, maar daarom niet digitale netwerk Doelgroep: • Gericht op gebruikers van 22 tot 70 jaar; mensen die hun rijbewijs minder dan drie jaar hebben, kunnen nog geen deelauto gebruiken. • Surveys en interviews kunnen worden uitgevoerd via nieuwsbrieven of door gesprekken met communitymanager Niels om specifieke gebruikers te verzamelen. Gebruikersautonomie: • Gebruikers hebben de mogelijkheid om wel of niet deel uit te maken van de community; (gebruikers in controle • Toekomstplannen omvatten onderzoek naar het gedrag van gebruikers in de app om hyperpersonalisatie mogelijk te maken (MobilityOS) Ontwikkeling en Toegang: • Het portaal is nog in ontwikkeling; • Er wordt nagedacht over manieren om een breder publiek te bereiken • Ze hebben ook veel clienteel bij oudere mensen, zo komen er veel gepensioneerden op de info-avonden. • Samenwerkingen zoals met Hoppler werd overwogen, maar toegang is beperkt tot de wijk en blijkt te klein. • De community moet ook een tool zijn om nieuwe netwerken aan te werven.
Antwoorden
1. Wat is een community?
Een "community" is een groep mensen die iets gemeenschappelijks delen, zoals interesses, waarden, doelen, of een geografische locatie. Het woord kan verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van de context. In de context van BattMobility bestaat de community uit de gebruikers, de eigenaars van de auto's en het bedrijf zelf.
2. Wat is autodelen?
“Autodelen” is een dienst waarbij elektrische deelwagens beschikbaar worden gesteld. Zo kunnen gebruikers de deelwagens reserveren en gebruiken wanneer ze die nodig hebben. BattMobility houdt zo rekening met kosten en duurzaamheid.
3. Wat zijn de kernwaarden en doelen van BattMobility?
- Duurzaamheid: Bijdragen aan een groenere toekomst door het stimuleren van gedeeld elektrisch vervoer en het minimaliseren van de ecologische voetafdruk.
- Toegankelijkheid: Autodelen eenvoudig en gebruiksvriendelijk maken voor iedereen, met een focus op gemak en inclusiviteit.
- Gemeenschap: Het versterken van sociale verbindingen door het bouwen van een community rond gedeeld vervoer.
- Innovatie: Blijven vernieuwen om de ervaring van autodelen efficiënter en aantrekkelijker te maken.
- Betrouwbaarheid: Zorgen voor een consistent en kwalitatief hoogstaand aanbod dat vertrouwen wekt bij gebruikers.
Wat nemen we mee naar de volgende onderzoeksstap?
We nemen de feedback mee die we kregen na de eerste plenaire presentatie. Hierdoor voegden we enkele dingen toe aan ons onderzoeksplan, namelijk het uitvoeren van expert interviews, het uitvoeren van een feature-analyse en het toevoegen van kwantitatieve data.