Challenge door Solve For Tomorrow - Samsung

Op welke manier kunnen we lagereschoolkinderen met ASS beter betrekken in het gewone onderwijs?

Doelen

Opportunity pitch

We starten in sprint 1 ons onderzoek met een literatuurstudie, een stakeholdermapping en verkennende open gesprekken. Voor de desk research zullen we een beknopte scan doen van de literatuur en een aantal mogelijke problemen definiëren. Het doel van deze deskresearch is om meer te weten te komen over ASS en met welke problematieken lagereschoolkinderen met ASS in het onderwijs in contact komen. Daarnaast kan de desk research aantonen met welke belangrijke actoren/stakeholders lagereschoolkinderen met ASS verbonden zijn zoals eventueel de ouders, psychologen en leerkrachten.

De verkennende gesprekken voeren we als eerste uit zodat we al enkele richtlijnen kunnen krijgen om meer gericht te kunnen zoeken in de literatuur. Na de literatuurstudie maken we de stakeholdermapping op zodat we info verkregen uit de literatuurstudie kunnen gebruiken om onze mapping op te baseren.

De stakeholdermapping zal de meest belangrijke actoren van ons onderzoek in kaart brengen. Hierbij vertrekken we vanuit lagereschoolkinderen met ASS als startpunt met de betrokkene ouders, psychologen, leerkrachten, zorgleerkrachten en broers/zussen. Een stakeholdermapping helpt ons als basis voor het contacteren van mensen voor observaties en expertinterviews.

In sprint 2 zullen we vooral de problemen meer bekijken vanuit het gebruikersperspectief en kijken naar de bestaande oplossingen en waar ze eventueel tekortschieten.

In sprint 3 focussen we op de user requirements en zoeken we waar een oplossing aan zou moeten voldoen.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
desk research
Methodiek 2
Expert interview
Methodiek 3
Methodiek 4
Stakeholder mapping
Methodiek 5
Participatory observation
Methodiek 6
Habit analysis
Methodiek 7
Contextual inquiry

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
Literatuurstudie
Methodiek 2
Interview
Methodiek 3
Stakeholder mapping
  • FASE 2
Methodiek 1
Participatory observation
Methodiek 2
Non-participatory observation
Methodiek 3
Expert interview
  • FASE 3
Methodiek 1
Literatuurstudie
Methodiek 2
Expert interview
Methodiek 3
Non-participatory observation