Presentatie
Doorheen het academiejaar worden de studenten gecoached om hun resultaten zo overzichtelijk mogelijk weer te geven in stakeholder presentaties.
METHODIEK 1: Stakeholder mapping
Aantal respondenten
12
Schatting
12
Reëel
Belangrijkste resultaten
- De belangrijkste stakeholders voor deze challenge zijn de directie informatie, directie connectie en de afdeling diversiteit.
- De waarden, normen en de huidige situatie van de VRT in kaart brengen
METHODIEK 2: Survey
Aantal respondenten
385
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Er werd een vragenlijst opgesteld om in sprint 2 de survey te kunnen afnemen. Het is de bedoeling om een representatieve steekproef van "alle Vlamingen" te bereiken. Aangezien we al weten dat de VRT bepaalde groepen niet bereikt (voornamelijk Vlamingen met etnische achtergrond, laaggeschoolden en meerderjarigen die naar de concurrenten overstappen) kunnen we nog een extra rekruteringsstrategie hanteren indien deze groepen ondervertegenwoordigd zijn.
METHODIEK 1: Segmentation surveys
Aantal respondenten
682
Schatting
267
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Om een representatief onderzoek te voeren, hebben we 619 respondenten nodig waarvan hun geboorteland België is. Daarnaast hebben we 63 respondenten nodig waarvan hun geboorteland buiten België is. Op dit moment hebben 513 respondenten waarvan 12 respondenten die buiten België geboren zijn. We starten op basis van deze data al met een eerste analyse en laten de rekrutering doorlopen in de volgende sprint. Ons finaal doel blijft om representatief te zijn op vlak van herkomst.
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
4
Schatting
4
Reëel
Belangrijkste resultaten
- en-en verhaal bij algoritmes (afweging tussen personalisatie en divers nieuws). Ideaal aanbevelingssysteem bestaat uit 4 onderdelen: transparantie, accuraatheid, verrassendheid en nood aan diversiteit.
- Op vlak van nieuws zet vrt nog niet in op inclusiviteit en transparantie "Jullie zeggen dat de taak van de vrt inclusief en transparant zijn is, maar die taak is eerder informeren in inspireren."
METHODIEK 2: Interview
Aantal respondenten
4
Schatting
4
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Respondenten willen niet dat alles gepersonaliseerd wordt en wil dus ook algemeen nieuws zien.
- Geen vertrouwen ten aanzien van privacy.
METHODIEK 3: Segmentation surveys
Aantal respondenten
992
Schatting
992
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Ondervertegenwoordiging van niet-belg bij tussentijdse analyse. Er zijn nog ongeveer 60 respondenten te weinig.
METHODIEK 1: Personas
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Na het uitvoeren van een weging zijn we toch tot 5 persona's gekomen. In tegenstelling tot de 4 die bij de tussentijdse analyse werden opgesteld.
METHODIEK 2: Paper prototyping
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Beginnen aan papieren prototype voor de co-creatie
METHODIEK 3: Expert interview
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Contacteren van experten en een aantal mensen per persona voor deel te nemen aan co-creatie in volgende sprint.
METHODIEK 1: Expert interview
Aantal respondenten
2
Schatting
2
Reëel
Belangrijkste resultaten
- De uitgevoerde experteninterviews gaven ons enkele nieuwe inzichten, daarnaast bevestigden ze ook bepaalde inzichten uit de co-creatiesessies. Bij de pop-up omtrent cookies is het belangrijk om het duidelijk genoeg te maken waarvoor ze dienen. Er moet ook een optie zijn voor de gebruiker om deze cookies niet te accepteren. Bij ‘lees meer’ moet er een knop zijn waar de gebruiker duidelijk kan zien op basis van welke gegevens deze artikels aangeraden worden. Daarnaast is het ook interessant om meer diverse artikels aan te bieden. Op het aanmeldscherm moeten de voordelen van een account duidelijker gecommuniceerd worden, ook is er meer transparantie nodig over wat er met de data van de mensen gebeurt. Het zal dus een constante afweging zijn tussen transparantie en usability om daar de ideale balans te vinden.
METHODIEK 2: Creative brainstorm
Aantal respondenten
20
Schatting
10
Reëel
Belangrijkste resultaten
- Aan de hand van de co-creatie sessie deden we nieuwe inzichten op met betrekking tot de drie pijlers: privacy, aanbod en transparantie. Bij het aanmelden vind men het een geruststelling dat er niets op de tijdlijn wordt geplaatst, maar men spreekt over een gebrek aan transparantie. De pop-up in verband met de cookies wordt als storend ervaren, men heeft de neiging om het weg te klikken en er heerst onduidelijkheid rond het doel van de cookies. De aanbevolen artikels worden als interessant ervaren binnen hetzelfde onderwerp, maar het moedigt niet aan om andere dingen te lezen. Het is onduidelijk welke gegevens gedeeld worden met derde bedrijven en wat ze ermee doen. Deze opmerkingen en tips uit de sessie nemen we mee om in figma uit te werken. Zo kwamen er verschillende suggesties naar voren rond de pop-up, het aanmelden en aanbod.
METHODIEK 3: Paper prototyping
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel
Belangrijkste resultaten
- De paper prototyping heeft ons geholpen om op een makkelijke en snelle manier te schetsen wat we wilden aanpassen aan de website. Vervolgens zijn we in Figma verder gegaan om het visueel aantrekkelijker te maken.
METHODIEK 1: Creative brainstorm
Aantal respondenten
10
Schatting
10
Reëel
Belangrijkste resultaten
- We kregen input (voornamelijk HCI) over hoe we knoppen en flows in ons prototype kunnen verbeteren/verduidelijken
METHODIEK 2: Expert interview
Aantal respondenten
2
Schatting
1
Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 3: Paper prototyping
Aantal respondenten
?
Schatting
?
Reëel