Challenge door VRT

Hoe kan de VRT inclusief en innovatief zijn in een wereld die wordt gekenmerkt door personalisatie en digitale geletterdheid?

Over deze challenge

De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie, afgekort VRT, is de openbare omroep voor radio en televisie in Vlaanderen. De missie van de VRT is het informeren, inspireren en verbinden van alle Vlamingen om zo de Vlaamse samenleving te versterken.

De VRT heeft voor deze challenge twee doelen aangegeven: ze willen inclusief en innoverend zijn in een wereld die wordt gekenmerkt door personalisatie en digitale geletterdheid.

Uit een recent rapport van de Koning Boudewijnstichting blijkt dat heel wat Vlamingen niet over voldoende digitale vaardigheden beschikken. Bovendien blijkt uit een rapport van de VRM dat VRT 15% van de Vlamingen niet bereikt. Uit het gesprek met de VRT blijkt dat dit vooral mensen tussen 18 en 44, laaggeschoolden en Vlamingen met buitenlandse herkomst zijn die niet voldoende bereikt worden.

Om innovatief te blijven, wil de VRT graag inzetten op algoritmisering en personalisatiesystemen. Gebruikers kunnen op die manier beter geïnformeerd worden omtrent nieuws.

Het doel van ons onderzoek is om de doelgroep van de VRT te verdelen in verschillende segmenten op basis van algoritmewijsheid. Deze resultaten zullen gebruikt worden om personas te creëren. Op basis van deze personas zoeken we naar pistes om een aanbevelingssysteem uit te werken voor de VRT.

Teamleden

  • Lien Rottiers
  • Muze Parmentier
  • Rein Bauwens
  • Jens Behiels
  • Warre De Boever
  • Thomas Termote
  • Margot Degraeve
  • Seppe Destoop
  • Jody Van Herreweghe
  • Simon Piscador
  • Pauline Janclaes
  • Bastien Willemot