Challenge door VRT

Hoe kan de VRT inclusief en innovatief zijn in een wereld die wordt gekenmerkt door personalisatie en digitale geletterdheid?

Doelen

Marktonderzoek presentatie

-> Eiland: Usage

-> Methodiek: Personas

VRAGEN

  • Wat is het consumptiegedrag inzake nieuwsinformatie bij Vlamingen?
  • Hoe is het gesteld met algoritmewijsheid in Vlaanderen?

DOEL

Om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie, de waarden en normen van de VRT hebben we een desk research gedaan. Aan de hand van deze verkregen informatie konden we een stakeholder mapping opstellen. Hieruit konden we concluderen dat de VRT wil inzetten op innovativiteit en inclusiviteit. Daarnaast werd hierdoor ook duidelijk welke stakeholders een belangrijke rol spelen binnen ons onderzoek. De drie belangrijkste stakeholders warden directie informatie, directie connectie en afdeling diversiteit. De VRT ging hierrond nog namen doorgeven van expert die we kunnen contacteren en die dus interessant zijn voor dit onderzoek.

Presentatie van de resultaten die blijken uit de logging en survey die peilen naar de algoritmes awareness van de algoritmegeletterde Vlaming en hun nieuwsgebruik. Deze resultaten zullen verder uitgewerkt en gevisualiseerd worden aan de hand van persona's. De persona's zullen dan dienen als input voor het bereiken van communicatiedoelstelling 2 via co-creatie sessies.

Opportunity pitch

-> Eiland: Opportunity

-> Methodiek: Co-creatie

VRAGEN

  • Hoe ziet een inclusief aanbevelingssysteem eruit voor verschillende type gebruikers?
  • Hoe ziet een gepersonaliseerd aanbevelingssysteem eruit voor verschillende type gebruikers?
  • Hoe ziet een transparant aanbevelingssysteem eruit voor verschillende type gebruikers?

DOEL

Het uitwerken van een transparant aanbevelingssysteem voor nieuws op basis van een verschillende co-creatie sessies.

Voorzien pad

Sequentie van methodes die men bij aanvang van de ‘innovation journey’ plant te gebruiken.

Methodiek 1
Stakeholder mapping
Methodiek 2
Segmentation surveys
Methodiek 3
Personas

Afgelegd pad

Werkelijk gebruikte mix van methodes tijdens de innovation journey.

  • FASE 1
Methodiek 1
Stakeholder mapping
Methodiek 2
Survey
  • FASE 2
Methodiek 1
Segmentation surveys
  • FASE 3
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Interview
Methodiek 3
Segmentation surveys
  • FASE 4
Methodiek 1
Personas
Methodiek 2
Paper prototyping
Methodiek 3
Expert interview
  • FASE 5
Methodiek 1
Expert interview
Methodiek 2
Creative brainstorm
Methodiek 3
Paper prototyping
  • FASE 6
Methodiek 1
Creative brainstorm
Methodiek 2
Expert interview
Methodiek 3
Paper prototyping