Challenge door LifeCraft

Welke persoonlijke factoren spelen een rol bij het uitvallen van studenten, en wat zijn de onderliggende redenen?

Fase 3

11/12/2024 - 18/12/2024

Doelstelling

Onze respondenten mogen 1 module naar keuze doorlopen, wij observeren de respondent terwijl hij/zij de module invult. Nadien stellen we gerichte vragen over het design, de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid.

Vraagstelling

Methodeplanning

In-depth interview
  • Aantal respondenten: 20
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

interviewleidraad opmaken

Volledig team

Antwoorden

Fase 2

17/10/2024 - 27/11/2024

Doelstelling

Aan de hand van twee surveys zullen we een beeld trachten te krijgen over de uitval tijdens LifeCraft bij studenten (18-26 jaar). De eerste survey zal individuele factoren, Big 5 karaktertrekken en de DASS21 schaal (depressie, angst & stress) bevragen. Daarna zullen de participanten de modules van LifeCraft doorlopen. We leggen specifiek de nadruk op het feit dat ze niet verplicht zijn om zich twee weken zeer intensief bezig te houden met het programma, de studenten mogen op eigen tempo werken met LifeCraft. We zijn geïnteresseerd in het uitvalpercentage, vandaar dat we na twee weken opnieuw een survey uitzenden die moet aantonen waarom mensen eventueel uitvielen en wat de goede en slechte punten van LifeCraft zijn.
De eerste en tweede survey zal in samenwerking met de challenger bij zo’n 150 Howest studenten worden afgenomen. Ons team zal nog eens 25 participanten zoeken die aan zowel de survey als een interview onderworpen zullen worden. Zo trachten we een beeld te krijgen over welke personen effectief uitvallen en wat de redenen voor uitval zijn.

Vraagstelling

Methodeplanning

Survey
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Survey 1 en 2 opmaken in Qualtrics
  • Tessa De Catelle
  • Marieke Stevens
  • Oleksandra Radchuk
  • Raf Vanhuylebrouck
Alle vragen in een Qualtrics vragenlijst verwerken
  • Emiel De Smet
METHODIEK 1:
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten

Antwoorden

Fase 1

30/09/2024 - 14/10/2024

Doelstelling

Nadat we de nodige informatie van de challenger gekregen hebben, zijn we van start gegaan met een literatuurstudie. Hierdoor kunnen we het probleem beter kaderen en extra informatie verzamelen. Dit zal ons verdere inzichten geven in hoe we onze onderzoeksvraag kunnen benaderen en onderzoeken. Bovendien zullen we de modules zelf eens uitproberen om zo een beter beeld te krijgen in wat de modules inhouden. Dit zal ons helpen om inspiratie op te doen alsook om gerichtere vragen te kunnen opstellen.

Vraagstelling

  1. Hoe kunnen willen we onze onderzoeksvraag meten/bevragen bij onze doelgroep?
  2. Wat is de specifieke doelgroep die we wensen te onderzoeken?
  3. Wat is het probleem?
  4. Hoe werken de modules en wat houden ze in?

Methodeplanning

Literatuurstudie
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
Product promise
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Literatuur opzoeken

Volledig team

METHODIEK 1: Product promise
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
METHODIEK 2: Literatuurstudie
Aantal respondenten
? Schatting
? Reëel
Belangrijkste resultaten
  • Tijdens de literatuurstudie bleek dat de drop-out effectief het grootste probleem is waarop we ons zullen focussen. Bovendien bleek ook dat degene die het meeste nood hebben aan de modules die LifeCraft ter beschikking stelt het meest uitvallen. Uit onderzoek bleek bovendien ook dat er al een profiel werd opgemaakt van mensen die het meest uitvielen, maar dit omvat slechts enkele individuele factoren zoals opleiding en geslacht. Dat lijkt ons dan ook een grote opportuniteit om onze onderzoeksvraag op te focussen. Daarom zullen we ons focussen op de individuele verschillen die bijdragen aan een drop-out .

Antwoorden

1. Wat is het probleem?

Uit een literatuurstudie en het gesprek met de challenger is gebleken dat het grootste probleem de uitval van LifeCraft gebruikers is. Aangezien LifeCraft wel effectief blijkt te zijn om jongeren te helpen in het verbeteren van hun mentale gezondheid, wil de challenger hier graag een beter beeld over krijgen. Daarom zullen we in de onderzoeksfase focussen op de redenen van uitval door specifieker in te gaan op individuele factoren zoals karaktertrekken ...

2. Wat is de specifieke doelgroep die we wensen te onderzoeken?

Aangezien LifeCraft een tool is om jongeren te helpen bij hun mentale welzijn, is dit ook onze doelgroep. Echter zullen we focussen op studenten van 18 tot 26 jaar omdat het verkrijgen van toestemming voor jongeren onder de 18 jaar ethisch uitdagend kan zijn.

3. Hoe kunnen willen we onze onderzoeksvraag meten/bevragen bij onze doelgroep?

We zouden onze doelgroep bevragen aan de hand van twee surveys en bij sommigen zullen we nog een interview afnemen. In de eerste survey leggen we het doel van ons onderzoek uit en maken we ook duidelijk dat als ze de eerste survey invullen ze ook LifeCraft gedurende twee weken moeten uitproberen. Echter zullen we wel aanhalen dat het niet verplicht is om het programma twee weken te gebruiken indien ze interesse verliezen, aangezien ons doel is een inzicht te krijgen op de uitval van participanten. Na twee weken zullen we een tweede survey uitsturen naar de participanten om een inzicht te krijgen in de redenen van uitval en/of pijnpunten en goede punten van LifeCraft. Dit zal ons een goed beeld geven over mogelijke pijnpunten waardoor we in de interviews verder kunnen ingaan op deze pijnpunten bij sommige participanten.