Challenge door VRT NWS - VRT Kernteam AI

Hoe kunnen journalisten transparant zijn over het gebruik van AI-gegenereerde content, zodat het vertrouwen in journalistiek gelijk blijft of idealiter verhoogt?

Fase 3

10/02/2025 - 05/05/2025

Doelstelling

/

Vraagstelling

  1. Problem statement: Hoe kan VRT flexibel communiceren over het gebruik van genAI bij hun journalisten in tekstuele artikels op de VRT-website op een manier die het vertrouwen van de gebruiker in VRT niet schaadt en haalbaar is?

Methodeplanning

Lotus blossom
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

/

Antwoorden

Fase 2

14/10/2024 - 09/12/2024

Doelstelling

In fase 2 lag de focus op het verder onderzoeken van het probleem door de behoeften en uitdagingen van de nieuwsgebruikers en de ervaring van de verschillende experten grondig te begrijpen. Dit werd gedaan via markt- en user research, waarbij we 6 expert interviews en 2 focusgroepen met in totaal 11 deelnemers afnamen. Door die verschillende methoden toe te passen, was het voor ons mogelijk om ons te focussen op een specifieke doelgroep en kregen we inzicht in de ervaringen, emoties en verwachtingen van die doelgroep. Deze informatie analyseerden we vervolgens om de behoeften van zowel de challenger als de gebruikers te identificeren. Het resultaat was een concreet probleemstatement en een set brede requirements, die als basis dienden voor de oplossing in het tweede semester.

Vraagstelling

  1. Onderzoeksvraag: Hoe kunnen journalisten transparant zijn over het gebruik van AI-gegenereerde content, zodat het vertrouwen in journalistiek gelijk blijft of idealiter verhoogt?
  2. Uitdagingen: 1) In kaart brengen hoe nieuwsgebruikers omgaan met (deels) AI-gegeneerde content, 2) Welke strategieën zijn er om transparant te zijn over het gebruik van AI?, 3) Oplossingen integreren binnen een aangename nieuwsbeleving.

Methodeplanning

Expert interview
  • Aantal respondenten: 6
  • Fase: Data verzameling
Focusgroep
  • Aantal respondenten: 11
  • Fase: Data verzameling

Taakverdeling

Expert interviews: voorbereiden, uitvoeren, analyseren en coderen
  • Lara De Greef
  • Lena Van Wassenhove
Deskresearch: verfijnen en samenvatten (basis voor vragen expert interviews en focusgroepen)
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
Focusgroepen: voorbereiden
  • Felix De Vreese
  • Inti De Wilde Chalampuente
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
Focusgroepen: uitvoeren
  • Lara De Greef
  • Felix De Vreese
  • Inti De Wilde Chalampuente
Focusgroepen: analyseren/coderen
  • Felix De Vreese
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
Informed consent: ontwerpen en printen
  • Tim Genart
Flyers focusgroepen: ontwerpen en printen
  • Spasenija Piscevic
Google Forms focusgroepen (formulier rekrutering participanten): ontwerpen
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
Presentatie Fase 2: voorbereiden
  • Tim Genart

Antwoorden

Fase 1

23/09/2024 - 14/10/2024

Doelstelling

Het doel van de eerste fase was om de problematiek en de visie van het VRT Kernteam AI beter te begrijpen en te verifiëren of het geïdentificeerde probleem daadwerkelijk de kern van de uitdaging was. Dit werd gedaan door deskresearch, waarbij we zowel de inzichten van journalisten als nieuwsgebruikers verzamelden. We bepaalden de belangrijkste uitdagingen, verfijnden de probleemstelling en verkenden mogelijke methoden voor het vervolg van het onderzoek.

Vraagstelling

  1. Onderzoeksvraag: Hoe kunnen journalisten transparant zijn over het gebruik van AI-gegenereerde content, zodat het vertrouwen in journalistiek gelijk blijft of idealiter verhoogt?

Methodeplanning

Desk Research
  • Aantal respondenten: -
  • Fase: Voorbereiding

Taakverdeling

Deskresearch (literatuur verzamelen, samenvatten en bespreken)
  • Lara De Greef
  • Felix De Vreese
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
  • Lena Van Wassenhove
Vragenlijst eerste kennismaking challenger
  • Lara De Greef
  • Felix De Vreese
  • Tim Genart
  • Spasenija Piscevic
  • Lena Van Wassenhove
Presentatie (ontwerpen en voorbereiden)
  • Tim Genart

Antwoorden